Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zasada partnerstwa. "Stara” - nowa zasada polityki spójności 2014-2020

Zasada partnerstwa. fotolia.pl

Partnerstwo uznawane jest za jedną z kluczowych zasad programowania i wdrażania funduszy europejskich. W projekcie rozporządzenia ogólnego COM(2011)615 z 6 października 2011 dotyczącego funduszy polityki spójności, Komisja Europejska napisała „Aby ułatwić przeprowadzenie wielowymiarowych i międzysektorowych interwencji, Komisja proponuje wzmocnienie inicjatyw kierowanych przez lokalną społeczność, ułatwienie realizacji zintegrowanych strategii rozwoju lokalnego oraz utworzenie lokalnych grup działania, w oparciu o doświadczenie płynące z podejścia LEADER.” O stosowaniu zasady partnerstwa dyskutowano 12 września na posiedzeniu Krajowego Forum Terytorialnego.

Na spotkaniu wiele uwag padło o realizowaniu zasady partnerstwa na poziomie krajowym, m.in. o reprezentatywności komitetów monitorujących programy operacyjne, krajowe i regionalne, doborze partnerów społeczno-gospodarczych i sile ich głosu (wypowiedź przedstawiciela organizacji pracowników i pracodawców), czy nadmiernej liczby ciał konsultacyjnych. Padł nawet wniosek, że obecnie w Polsce partnerstwo zastępuje się konsultacjami, które nie spełniają funkcji partnerstwa, a są jedynie sposobem na spełnienie formalnego wymogu, a nie dowodem na wyskoki poziom kompetencji społecznych zarówno rządzących, jak i rządzonych.

Z punktu widzenia JST szczególnie istotne jest realizowanie zasady partnerstwa na poziomie lokalnym. Tu ma mieć zastosowanie tzw. instrument CLLD, wzorowany na rozwiązaniu znanym z programu LEADER, polegającym na tworzeniu lokalnych strategii rozwoju i budowaniu lokalnych partnerstw, tzw. Lokalnych Grup Działania. Komisja Europejska rekomenduje wykorzystanie tej metody do wdrażania wszystkich funduszy, czyli także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Eurpejskiego Funduszu Społecznego. To jednolite podejście ma pozwolić na integrowanie w ramach jednej lokalnej strategii wielu funduszy europejskich. Idealna sytuacją byłoby ujednolicenie programowanie na poziomie lokalnym, tak, by w jednej gminie nie było dwóch LGD tworzących dwie lokalne strategie rozwoju: jedną wykorzystującą pieniądze z EFRR i EFS, a drugą pieniądze z tzw. funduszu rolnego. Zastępca dyrektora Departamentu Polityki Strukturalnej Renata Calak wyjaśniła, że nie zostało jeszcze przesądzone, czy rozwiązanie CLLD będzie w Polsce stosowane. Poniżej znajdziecie Państwo prezentacje MRR, przedstawiające zarówno pytania, na które należy najpierw odpowiedzieć, jak informacje opisujące specyfikę podejścia nazwanego w języku polskim „Rozwój kierowany przez społeczność lokalną”.

Źródło: materiały i wypowiedzi z posiedzenia KFT, 12.09.2012 oraz oficjalna strona KE http://ec.europa.eu/

Pon., 17 Wrz. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża