Podczas prowadzenia szkolenia, jednym z najważniejszych elementów jest nawiązanie i utrzymanie dobrego kontaktu z grupą.
Toteż, by pokazać nasz profesjonalizm w tym względzie:
- Pamiętajmy o sile pierwszego wrażenia, gdyż w dużym stopniu ma ono wpływ na nawiązywanie relacji interpersonalnych.
- Zachowujmy się naturalnie. Ludzie, intuicyjnie wyczuwają to, co jest sztuczne w zachowaniu drugiego człowieka.
- Bądźmy uważnymi obserwatorami. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że uda nam się dostrzec te sytuacje i elementy, które utrudniają kontakt.
- Okazujmy należny szacunek uczestnikom.
- Posługujmy się zrozumiałym językiem (np. jeżeli prowadzimy szkolenie, kurs komputerowy dla seniorów, nie używajmy informatycznych, skomplikowanych zwrotów).
- Bądźmy asertywni w sensie okazywania chęci nawiązania kontaktu z uczestnikami szkolenia i otwarcia się na wymianę przekazywania doświadczeń (pamiętajmy, że my także możemy się czegoś nauczyć od uczestników szkolenia).
- O ile to niewielkie szkolenie (10 -15 osób) postarajmy się zapamiętać imiona uczestników.
- Nie stwarzajmy dystansu pomiędzy nami a uczestnikami szkolenia (np. podczas przerw na kawę, możemy podchodzić do uczestników i próbować dowiedzieć się czegoś na ich temat). W trakcie szkolenia, gdy pracują w grupach powinniśmy podejść do każdego (poświecić uwagę każdemu).
Pamiętajmy
By nawiązać i utrzymać dobry kontakt z uczestnikami szkolenia, wykorzystujmy doświadczenia z poprzednich zajęć, które prowadziliśmy. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że uda nam się znaleźć kilka uniwersalnych (własnych) sposobów.
Źródło: forum-szkolenia.pl spec.pl oraz edulider.pl