Zjawisko demotywacji dotyka każdego z nas, a także naszych pracowników i współpracowników. Zadaniem menadżera jest umiejętne komunikowanie się , aby zdiagnozować pojawiające się zjawisko demotywacji i jednocześnie podjąć wszelkie niezbędne działania, aby mu zapobiegać, łagodzić jego negatywne skutki lub pomóc pracownikowi wyjść z tego stanu. Pierwszym krokiem jest oczywiście rozmowa z pracownikiem. Jest to jednak tylko początek i nie należy się spodziewać, że rozwiąże ona problem. Ważny jest plan działania, jaki potem zostanie opracowany i będzie konsekwentnie realizowany. Zależnie od przyczyn demotywacji należy wybrać odpowiedni schemat działania.
Najważniejsze zasady motywowania:
• stosować więcej nagród niż kar;
• stosować więcej pochwał niż nagan;
• chwalić i ganić możliwie natychmiast po wykonaniu danej czynności;
• dostarczać rzetelnej (tj. niezafałszowanej) informacji zwrotnej na temat pracy członków zespołu. Czynić to asertywnie: krótko, jasno, dobitnie, bez usprawiedliwiania się i bez poszukiwania wyjaśnień;
• krytykować, lecz nie lekceważyć, nie ironizować, nie szydzić. Krytyka powinna być wyłącznie konstruktywna;
• dobrze zorganizować pracę członków zespołu, tzn. tak, by wszyscy byli zajęci na miarę swych możliwości;
• zlecać zadania i formułować cele zawsze nieco przekraczające poziom możliwości poszczególnych członków zespołu, pamiętając o tym, że zadania zbyt trudne i zbyt łatwe zniechęcają do pracy i powodują spadek poziomu motywacji;
• zadbać o przyjazną, lecz konstruktywną atmosferę. Utrzymywać odpowiedni dystans;
• unikać nadmiernego kontrolowania wszystkich działań członków zespołu, jednak określić wyraźne granice ich swobody decyzyjnej. Pozwolić na samokontrolę i samodzielność;
• konsekwentnie kontrolować skuteczność wykonania założonych zadań i stopień realizacji sformułowanych celów;
• wprowadzać (obok elementów współpracy) elementy rywalizacji.
Podstawowe błędne załozenia dotyczące motywowania pracowników:
- Pozytywne metody motywacyjne nie zawsze prowadzą do większych osiągnięć i większej wydajności
- Tylko nagrody pieniężne są niezawodnym czynnikiem motywującym
- Strach najlepiej motywuje do wytężonej pracy
- Zadowolony pracownik zawsze jest produktywny
- Dziś pracownicy mają mniejszą motywację do pracy niż kiedyś
Podstawowe błędy przełozonego osłabiające motywację do pracy:
- Bezmyślne decyzje
- Brak zespołowości w pracy
- Brak prawidłowej komunikacji między kierownictwem a pracownikami
- Brak konsekwencji w wydawaniu poleceń
Warto też pamiętać o drobiazgach, któe motywują:
• gratulacje na piśmie z powodu osiągnięć w pracy;
• przydzielenie zadań do wykonania, na których pracownikowi szczególnie zależy;
• publiczne uznanie;
• tytuły służbowe;
• drobne prezenty na specjalne okazje;
• otrzymanie czegoś bezpłatnie od firmy.
Skuteczny menadżer musi dobrze znać i obserwowac swoich pracowników, aby w porę odebrac pierwsze sygnały demotywacji u pracowników. Rozmowy, informacje zwrotne, a także zaufanie i zachęcania pracowników do samodzielności będą pomocne w tworzeniu zmotywowanego zespołu.
Źródło: Materiały ze szkolenia menadżerskiego „Motywowanie, ocenianie oraz skuteczna komunikacja z pracownikami” dla pracowników Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska są realizowane w ramach projektu pn. „Wdrożenie strategii szkoleniowej”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.