Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kącik motoryzacyjny (cz.9) - Najniebezpieczniejsze drogi świata

Kącik motoryzacyjny (cz.9) - Najniebezpieczniejsze drogi świata fotolia.pl

Nie ma dnia, żeby na świecie nie dochodziło do tragicznych wypadków drogowych z udziałem wielu ludzi. O ile na naszych drogach głównym zagrożeniem są uczestnicy ruchu to w innych częściach globu już same drogi są tak ekstremalne, iż poruszanie się po nich to nie lada wyzwanie. Mrożące krew w żyłach drogi spotkamy na każdej szerokości geograficznej, począwszy od rejonów słabo zaludnionych, aż po kraje z doskonale rozwiniętą siatką dróg. Poniżej przedstawiamy najniebezpieczniejsze, a w niektórych przypadkach i najpiękniejsze drogi świata:

1. „Droga Śmierci” – Boliwia

Trasę zbudowali w latach 30-tych zeszłego wieku peruwiańscy jeńcy wzięci do niewoli w trakcie wojny o region Chaco. Droga ta przez wiele lat była jedyną trasą łączącą północną Boliwię ze stolicą. Ma 65km długości, 3,2 m szerokości, a różnica wysokości na trasie wynosi aż 3600 metrów. Brak asfaltu i barierek zabezpieczających, liczne zwężenia nad przepaściami, ostre zakręty i zagrożenia lawinowe. Średnio od 200 do 300 zabitych rocznie. Uważać trzeba nie tylko na przepaście, ale i na spadające kamienie czy też błotne lawiny. W 1995 roku uznana za najniebezpieczniejszą drogę świata.

2. „Guoliang Tunnel Rood” – Chiny

Piękna i zarazem śmiertelnie niebezpieczna trasa. Droga ta ma 120 m długości, 5 m wysokości i 4 m szerokości. Biegnie w poprzek ogromnej skalnej ściany w chińskich górach Taihang. Tunel przez, który prowadzi droga wydrążony został przez mieszkańców pobliskiej wioski Guoliang i stanowi prawdziwe wyzwanie dla kierowców. Po chińsku jego nazwa oznacza drogę, która nie toleruje pomyłek. Światło w ów tunelu zapewniają jedynie wydrążone w skale okna. W niektórych miejscach okna mają szerokość nawet kilkudziesięciu metrów i nic już nie dzieli kierowców od przepaści.

3. „Sichuan – Tibet Highway” – Chiny

Jest to trasa Łącząca dwie prowincje w Chinach (z Chengdu w prowincji Syczuan do Lhasy w Tybecie). Ma ona ponad 2 tys. km długości i w większości biegnie przez skaliste łańcuchy górskie (rozpościera się wokół 14 szczytów o wysokości 4000-5000 m.n.p.m .). Jest regularnie paraliżowana, zwłaszcza w porze deszczowej, przez zwały błota i osuwające się fragmenty skał. Niektórych kierowców może dodatkowo dotknąć choroba wysokościowa.

4. „Droga Trolli” (Trollstigen) – Norwegia

Droga Trolli położona jest na południe od Andalsnes w Norwegii na trasie do Geiranger. Składa się z 11 serpentyn, w większości zakręcających pod kątem 180°. Średnie nachylenie drogi wynosi 1:12. Jest tak wąska, że samochody o długości przekraczającej 12,4 mają zakaz wstępu. Trasa ta stanowi dużą atrakcję turystyczną ze względu na bajeczne widoki. Droga Trolli jest czynna jedynie od połowy maja do końca sierpnia (zamykana na jesień i zimę ze względu na duże opady śniegu ).

5. „Błotna Autostrada” do Jakucka – Rosja

Magistrala Amursko-Jakucka to jedyna droga prowadząca do zbudowanego na wiecznej zmarzlinie miasta Jakuck (stolicy bogatej w naturalne zasoby ziemi Jakucji). Wydobywa się tu m.in.: diamenty, ropę, złoto i srebro. Na drodze tej nie ma asfaltu, nawierzchnia nie jest utwardzona (samochody toną w błocie). Trasa ta jest niebezpieczna z powodu tzw. „Piratów Syberyjskich (grabiących samochody, porywający ludzi). Podczas zimy, która trwa około 10 miesięcy na autostradzie panują trudne warunki ze względu na śnieg, lód i ograniczoną widoczność. Mrozy dochodzą do minus 40 stopni Celsjusza.

6. „Tunel Śmierci” w Moskwie – Rosja

Tunel ten ma 4,5 km długości i przebiega pod rzeką Juzą. W kilku miejscach tunel przecieka. Gdy w zimie temperatura spada tam do kilkudziesięciu stopni poniżej zera, (nawet -20) woda na asfalcie zamarza i tworzy niemalże lodowisko. Tunel ma bardzo wysoki wskaźnik wypadków i śmiertelności.

7. „Stelvio Pass Road” – Włochy
 
Zdaniem znawców, jest to jedna z najbardziej wymagających dróg na świecie. Stelvio Pass Road łączy miasta Valtellina i Merano we Włoszech. Jest to najwyższa przejezdna przełęcz we włoskich Alpach Wschodnich i druga, najwyżej usytuowana trasa w Alpach (2757 m n.p.m.). W zależności do strony podjazdu trzeba tu pokonać różnicę wysokości wynoszącą aż 1800 metrów. Kulminacją podróży przez przełęcz jest 48 ponumerowanych zakrętów. Drogę tę odwiedzają kolarze, podczas Giro d'Italia.

8. „Szosa Transfogaraska” – Rumunia  

Szosa Transfogaraska została zbudowana w latach 1970 – 1974 za czasów Nicolae Ceauşescu. Początkowo miała ona znaczenie militarne. Pnie się przez najwyższe rumuńskie pasmo górskie nazywane Alpami Transylwańskimi. W najwyższym punkcie osiąga wysokość 2034 m n.p.m. Trasa ta jest niebezpieczna ze względu na liczne zakręty oraz głęboko osadzone tunele. Najdłuższy rumuński tunel (884 m) znajdujący się w najwyższym punkcie ów drogi jest zamknięty zwykle od października do kwietnia z powodu dużej ilości śniegu i mocnych wiatrów.

9. „Arica to Iquique Road” – Chile

Ta wielka droga jest obwodnicą stolicy kraju, Santiago. Jest niebezpieczna, gdyż otaczają ją głębokie doliny i strome spadki. Na drodze tej należy zachować szczególna ostrożność ponieważ zagrażają nam silne podmuchy wiatru a także poziom naszego skupienia obniża jej lokalizacja (pustynia). Kierowcy często skarżą się na halucynacje.

10. „Dalton Highway” – Alaska

Jest to najbardziej wysunięta na północ droga na Alasce prowadząca z Fairbanks do Deadhorse położonej w pobliżu lodowatego Oceanu Arktycznego. Po przejechaniu pierwszych 70 kilometrów zanika zasięg telefonu komórkowego. Zasięg powraca dopiero w Deadhorse. Przez niemal całą drogę nie ma punktów medycznych, a mijając połowę trasy, przez następne 380 km nie uświadczymy stacji benzynowej. Każdy kto ma zamiar podróżować tą trasą powinien zabrać ze sobą zapas benzyny, opony zapasowe, dużo jedzenia, radia, telefony satelitarne i koce (wszystko, dzięki czemu w razie awarii samochodu będzie mógł przeżyć). Na trasie tej dochodzi do 160 wypadków dziennie w sezonie letnim i do około 260 w sezonie zimowym.

11. „Halseme Highway” – Filipiny  

Halsema Highway na wyspie Luzon to górska trasa prowadząca z Baguio do Sagady. Droga przecina pasmo górskie Cordillera Central. Utrudnienia stanowią tu m.in. ostre zakręty, obsunięcia ziemi oraz spadające skały. Niektóre fragmenty trasy nie są utwardzone, a ze względu na bliskość lasów mglistych występuje tu często  bardzo gęsta mgła, która stanowi kolejną przeszkodę w podróżowaniu ta trasą.

12. „Autostrada A8” – Niemcy

Autostrada A8 jest jednym z najważniejszych połączeń drogowych, prowadzących z zachodu na wschód Niemiec, jak i jednym z najważniejszych połączeń w Europie Środkowej (Francja – Austria). Autostrada ta uznawana jest za jedną z najniebezpieczniejszych i najbardziej zatłoczonych autostrad w Niemczech jak również w całej Europie. Częściowo spowodowane jest to bardzo dużym natężeniem ruchu, częściowo brakiem dostatecznej infrastruktury autostradowej (parkingi, WC, zajazdy) ale przede wszystkim też wiekiem A8. Najbardziej zdradliwe dla kierowców są górskie odcinki A8, zwłaszcza na terenie gminy Aichelberg (wysoki wskaźnik kolizji). Autostrada A8 jest niebezpieczna także z powodu dużej liczby ciężarówek jadących z Francji do Austrii.

Źródło: rank.pl oraz autokrata.pl

Czw., 9 Sp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa