Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Miasta beneficjentami polityki spójności 2014-2020

Miasta beneficjentami polityki spójności 2014-2020 fotolia.pl

W pakiecie rozporządzeń regulujących nowy okres polityki spójności 2014-2020 ogłoszonych przez Komisję Europejską, tzw. wymiar terytorialny znalazł swoje specjalne miejsce. W ramach tego wymiaru większego znaczenia w polityce spójności nabiera zrównoważony rozwój miast.

Projekt rozporządzenia o Europejskim Funduszu Rozwoju Regionalnego [2011/0275 (COD)] zakłada jego koncentrację na zrównoważonym rozwoju miast: w wysokości co najmniej 5% wartości Funduszu; innowacyjne działania oraz utworzenie platformy rozwoju obszarów miejskich wraz z tworzeniem sieci powiązań pomiędzy miastami z wymianą doświadczeń na temat polityki rozwoju miast. Projekt rozporządzenia zobowiązuje każde państwo członkowskie do ustanowienia w swojej umowie partnerskiej wykazu miast, w których mają być realizowane tzw. zintegrowane działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich i orientacyjną roczną alokację dla tych działań na szczeblu krajowym.

Zintegrowane inwestycje terytorialne

Przygotowany przez MRR projekt stanowiska polskiego rządu wobec projektów KE za konieczne uznaje określenie na poziomie UE jasnych kryteriów wyboru miast, w których miałyby być realizowane przywołane w roporządzeniu dot. EFRR tzw. zintegrowane działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich. Państwa członkowskie na podstawie tych kryteriów oraz biorąc pod uwagę krajowe i regionalne strategie dokonywałyby wyboru miast do umieszczenia w Kontrakcie Partnerskim. Byłaby to lista miast, które spełniają te kryteria i mogą potencjalnie realizować tzw. zintegrowane inwestycje terytorialne (ZIT). Jednak decyzja o tym, które miasta ostatecznie mogą realizować ZIT leżałaby w gestii państw członkowskich (Instytucji Zarządzających).

Innowacyjne działania w miastach

W odniesieniu do enigmatycznie sformułowanych przez KE "innowacyjnych działań w obszarze zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich", w projekcie stanowiska rząd polski na obecnym etapie  negocjacji wyraża zaniepokojenie wobec odgórnego ustalania alokacji na podobne inwestycje, bez doprecyzowania czym miałby one być. Uszczegółowienia wymagają kryteria wyboru i zasady wdrażania.

Platforma na rzecz rozwoju obszarów miejskich

Utworzenie platformy na rzecz rozwoju obszarów miejskich (Urban Development Platform, UDP) jest według resortu rozwoju pozytywną incjatywą. Jednak według MRR zasadne jest powiązanie UDP z programem sieciowania miast (następcą programu URBACT II), który powinien być kontynuowany w przyszłym okresie. Poza tym, według MRR doprecyzowane powinny zostać kryteria wyboru miast do UDP, tak aby umożliwić państwom członkowskim ich obiektywny wybór. Co więcej, doprecyzowane powinny zostać kompetencje KE w UDP w kontekście roli, jaką będzie odgrywała sama platforma w systemie wdrażania instrumentów na rzecz rozwoju miast w okresie 2014-2020.

Do projektu stanowiska polskiego rządu można się odnieść w terminie do 4 stycznia 2012.

Źródła: ec.europe.eu, mrr.gov.pl

Niedz., 1 St. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża