Doniosły z punktu widzenia rozwoju rynku PPP w latach 2014-2020 okazać może się artykuł 62 Rozporządzenia Ogólnego zgodnie, z którym, środki unijne przeznaczone na realizację polityki spójności mogą być wykorzystywane w celu wsparcia operacji typu PPP.
Warunkiem wsparcia jest jednak, aby takie operacje były zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności dotyczącymi pomocy państwa i zamówień publicznych. „Operacja PPP” zgodnie z punktem 25 artykułu 2 Rozporządzenia ogólnego oznacza operację, która realizowana jest lub ma być realizowana w ramach struktury partnerstwa publiczno-prywatnego.
Jak zauważają autorzy Komentarza[Partnerstwo publiczno-prywatne w nowym okresie programowania (2014-2020) - Komentarz do przepisów Rozporządzenia Ogólnego na lata 2014-2020 w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego. www.ppp.gov.pl], zgodnie z definicją operacji PPP, projekt PPP może zostać wsparty środkami pochodzącymi z funduszy UE zarówno na etapie jego przygotowania, jak i realizacji.
W pełni dopuszczalne są, zatem sytuacje, w których umowa o dofinansowanie zostanie zawarta przed zakończeniem procesu wyboru partnera prywatnego jak i w sytuacji, kiedy to doszło już do zawarcia umowy PPP między partnerami. Ponadto, przedstawiciele urzędu koordynującego politykę spójności na szczeblu polskim wskazują, że przepisy rozporządzenia tworzą wyraźną możliwość zawarcia umowy, a zatem i oceny całego projektu, przed wyborem partnera prywatnego. Zapewnienie środków UE na tym etapie będzie korzystnie wpływało na przebieg procesu przygotowawczego.
Decyzja taka upewni uczestników transakcji, w szczególności sektor prywatny oraz współpracujące z nim banki (dostawców finansowania), że władze publiczne poważnie podchodzą do zasadności wykonania przedsięwzięcia. Może to wpłynąć pozytywnie na ocenę ryzyka kredytowania danej inwestycji i w konsekwencji przełożyć się na zmniejszenie kosztów kapitałowych.[ Ibidem]
Magdalena Wojciechowska - Prezes Zarządu Ingenis sp. z o.o., Koordynator projektów PPP