10 maja br. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji prawa o aktach stanu cywilnego. Nowe rozwiązania mają usprawnić pracę usc i poprawić obsługę obywateli.
Proponowane regulacje w większości przypadków stanowią odpowiedź na postulaty zgłoszone przez USC w Polsce.
Jedna z najważniejszych zmian zakłada, że kierownik urzędu stanu cywilnego będzie mógł upoważnić pracownika urzędu stanu cywilnego do przenoszenia do centralnego rejestru stanu cywilnego aktów sporządzonych w papierowych księgach stanu cywilnego. Rozwiązanie to przyspieszy nie tylko sam proces przenoszenia aktów, ale także wydawanie odpisów z nich. Miesięcznie ok. 360 tys. aktów stanu cywilnego jest przenoszonych do centralnego rejestru.
W nowych przepisach przewidziano możliwość wydawania odpisów aktów stanu cywilnego z wykorzystaniem aplikacji wspierających rejestrację stanu cywilnego, używanych w urzędach jeszcze przed wdrożeniem centralnego rejestru. Osobą właściwą do wydania odpisu z aplikacji wspierających będzie kierownik urzędu przechowujący księgę stanu cywilnego, w której sporządzono akt – tylko on będzie miał dostęp do aktu, z którego trzeba będzie wydać odpis. Z tego rozwiązania będzie można korzystać przez 5 lat od daty wejścia ustawy w życie. Nie będzie to jednak obowiązkowe. Rozwiązanie takie ma przede wszystkim zapewnić usunięcie zaległości w największych urzędach przy rozpatrywaniu wniosków o wydanie odpisów aktów.
Zgodnie z nowymi przepisami, kierownik urzędu stanu cywilnego będzie miał prawo do administracyjnego trybu unieważniania błędnych aktów stanu cywilnego oraz wzmianek dodatkowych błędnie sporządzonych z przyczyn technicznych lub z powodu niewłaściwego zastosowania centralnego rejestru. Rozwiązanie to umożliwi szybkie wycofywanie z obrotu błędnych aktów stanu cywilnego. Regulacja ta będzie stosowana również do aktów stanu cywilnego sporządzonych po 1 marca 2015 r. oraz wzmianek do nich dołączonych, bo to właśnie od tego momentu, czyli w początkowym okresie funkcjonowania centralnego rejestru było najwięcej nieprawidłowości.
Zobowiązano kierowników urzędów stanu cywilnego do przeniesienia do centralnego rejestru – w ciągu 5. lat od daty wejścia ustawy w życie – aktów stanu cywilnego sporządzonych na papierze od 1 marca do 31 sierpnia 2015 r., które do końca 2015 r. nie zostały przeniesione do centralnego rejestru.
Źródło: KPRM