Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

PROW, LSR: wykluczone powiaty beneficjentami w przyszłości. Skuteczna interwencja ZPP

PROW, LSR: wykluczone powiaty beneficjentami w przyszłości. Skuteczna interwencja ZPP fotolia.pl

W grudniu informowaliśmy Państwa o kłopotach części samorządów powiatowych z finansowaniem projektów z lokalnych strategii rozwoju. Problemy te wynikają z rozporządzenia regulującego finansowanie projektów. Zapisy rozporządzenia uniemożliwiają ubieganie się o pomoc w ramach LSR powiatom, które są członkami LGD, ale mają siedzibę w miastach pow. 20 tys. mieszkańców. W tej sprawie interweniowali w ministerstwie zarówno przedstawiciele samorządów, w tym Związek Powiatów Polskich, jak i przedstawiciele Lokalnych Grup Działania.

Interwencje środowiska samorządowego i LGD 

Powodem problemów części powiatów jest Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 9 października 2015 r., poz. 1570). W grudniu ubiegłego roku Związek Powiatów Polskich interweniował w ministerstwie rolnictwa w sprawie niekorzystnych dla części powiatów przepisów tego rozporządzenia. W swojej interwencji (którą opisaliśmy TUTAJ) ZPP przytoczył zarówno argumentację za zmianą zapisów, jak i pokazał historię apeli na rzecz tych zmian, z którymi wystąpili w trakcie konsultacji projektu rozporządzenia zarówno przedstawiciele środowiska samorządowego, jak i Lokalnych Grup Działania.

Odpowiedź ministerstwa

W nadesłanej do ZPP w styczniu br. odpowiedzi dyrektor Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich MRiRW, podkreślił, że definicja obszarów wiejskich, zawarta w Umowie Partnerstwa („przez obszar wiejski objęty LSR rozumie się obszar gmin wiejskich, miejsko-wiejskich i miejskich objęty LSR, z wyłączeniem obszaru miast zamieszkałych przez więcej niż 20 tys. mieszkańców”) daje możliwość przyznania pieniędzy wyłącznie na te operacje, które są realizowane na tak rozumianym obszarze wiejskim. Jak wyjaśnia ministerstwo, niezależnie od brzmienia katalogu beneficjentów pomocy, nie ma możliwości realizacji inwestycji poza tak rozumianym obszarem wiejskim, czyli np. w miastach pow. 20 tys. mieszkańców.

W interwencjach ZPP i innych zgłaszających zwracano jednak uwagę na uczyniony w rozporządzeniu wyjątek od tej zasady. I że wyjątek ten obejmuje tylko gminy (których siedziba znajduje się poza „obszarem wiejskim" objętym LSR). Dla powiatów takiego wyjątku już nie uczyniono. Na tę uwagę ministerstwo odpowiada, iż „nieobjęcie tych gmin wsparciem oznaczałoby wykluczenie ich z procesu aktywnego wdrażania LSR, mimo statusu członka LGD. Bez gminy wdrażanie LSR nie byłoby w ogóle możliwe.” Resort dodaje, że nawet w przypadku gmin objętych wyjątkiem nie ma możliwości finansowania inwestycji w miastach, w których znajduje się ich siedziba (tzn. poza „obszarem wiejskim” objętym LSR).

Interwencja ZPP jednak skuteczna

Ministerstwo zadeklarowało jednak, że ze względu na wniosek Związku Powiatów Polskich o rozszerzenie katalogu beneficjentów pomocy o powiaty, których siedziba znajduje się poza obszarem wiejskim objętym LSR, ministerstwo wprowadzi postulowaną zmianę przy najbliższej nowelizacji rozporządzenia. Planowana jest ona na pierwsze półrocze br.

Niedz., 7 Lt. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża