Koalicja na rzecz obrotu bezgotówkowego i mikropłatności przyjęła zaktualizowany Program rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata 2014 – 2020. W pracach nad ww. dokumentem w ramach Zespołu Roboczego ds. Aktualizacji Programu Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego, brał udział przedstawiciel Związku Powiatów Polskich. W efekcie powstały trzy dokumenty zaktualizowanego Programu:
Część 1 - „Dokument Strategiczny. Aktualizacja”,
Część 2 – „Plan Operacyjny na lata 2016-2018”, kierowany do podmiotów rynkowych i instytucji spoza sektora rządowego,
Część 3 – „Rekomendacje dla Administracji Publicznej”, kierowane do instytucji należących do szeroko rozumianego sektora rządowego.
Cel
Dla celów Programu przyjęto następującą wizję obrotu bezgotówkowego w 2020 roku: „W 2020 roku Polska jest państwem, w którym:
- społeczeństwo, przedsiębiorcy i instytucje publiczne świadomie i powszechnie korzystają z bezgotówkowych instrumentów płatniczych,
- zapewnione są sprzyjające warunki dla rozwoju obrotu bezgotówkowego poprzez funkcjonowanie bezpiecznego, innowacyjnego, konkurencyjnego i efektywnego systemu płatniczego,
- nie istnieją bariery w dostępie i korzystaniu z usług płatniczych związanych z obrotem bezgotówkowym”.
Środki
Jaki udział mają mieć samorządy w osiągnięciu ww. celu? Odpowiedź na to pytanie zawarta została głównie w cz. III Programu zatytułowanej „Rekomendacje dla Administracji Publicznej”. Zgodnie z tym dokumentem, działaniami zalecanymi przez Koalicję są:
1. działania mające na celu zwiększenie ubankowienia i aktywizacji w zakresie obrotu bezgotówkowego osób fizycznych, w szczególności osób starszych, osób młodych (w przedziale wiekowym do 13 lat, 13 – 17 lat oraz 18 – 24 lata), osób z niepełnosprawnościami, mieszkańców terenów wiejskich i małych miast, oraz firm i jednostek administracji rządowej i samorządowej, a w tym:
- stworzenie w miejskich i gminnych urzędach oraz lokalnych instytucjach kultury stanowisk komputerowych z dostępem do Internetu lub do innych urządzeń umożliwiających dostęp do zdalnych kanałów dostępu do usług finansowych,
- wyposażania, w szczególności osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych, w stanowiska komputerowe lub inne zdalne środki umożliwiające korzystanie z kanałów zdalnych,
- tworzenie platform umożliwiających zdalne regulowanie płatności publiczno-prawnych,
- działania edukacyjne na rzecz włączenia finansowego,
2. działania na rzecz zastępowania punktów obsługi kasowej oraz dokonywania i akceptowania płatności gotówkowych w instytucjach sektora publicznego oraz w podmiotach gospodarczych, w szczególności u masowych wierzycieli, przez płatności bezgotówkowe, a w tym:
- wprowadzenie rekomendacji dotyczących wypłat wynagrodzeń lub innych świadczeń dla pracowników w instytucjach samorządowych, w formie bezgotówkowej,
- rozwijanie przez instytucje publiczne mechanizmów bezgotówkowej wypłaty świadczeń,
- rozwijanie możliwości dokonywania płatności kartami i innymi instrumentami płatniczymi w każdej jednostce sektora samorządowego, w tym poprzez opłatomaty i platformy płatnicze,
- umożliwienie płatności za usługi i podatki lokalne z wykorzystaniem bezgotówkowych instrumentów płatniczych (np. kart płatniczych),
3. wprowadzenie niezbędnych zmian w obowiązujących przepisach prawnych oraz regulacji promujących korzystanie z obrotu bezgotówkowego, a w tym:
- w procesach wyboru podmiotów gospodarczych, chcących podjąć działalność gospodarczą na terenie siedzib urzędów oraz jednostek administracji publicznej, w tym samorządowej, np. agentów kiosków lub bufetów, stosowanie jako jednego z preferowanych kryteriów: możliwości zapewnienia zapłaty bezgotówkowej, np. w formie karty płatniczej lub płatności mobilnej, dla osób, które chciałyby z tej formy płatności skorzystać – przy zachowaniu możliwości zapłaty w gotówce.
Oprócz ww. propozycji działań wskazano szereg zaleceń związanych z edukacją i promocją, takich jak przeprowadzanie szkoleń, akcji promocyjnych i edukacyjnych wśród społeczności lokalnej.