Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Projekt ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi

Projekt ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi fotolia.pl
Koncesja na roboty budowlane jest obecnie najczęściej wykorzystywanym instrumentem prawnym w partnerstwie publiczno-prywatnym. Resort gospodarki przygotował projekt implementujący do polskiego porządku prawnego dyrektywę koncesyjną Parlamentu Europejskiego i Rady UE. Wprowadza ona uproszczenia w stosunku do dyrektyw zamówień publicznych, jednak wiele z przepisów dotyczących zamówień publicznych wykorzystuje. W ministerstwie zdecydowano o przygotowaniu nowej ustawy, a nie nowelizacji obecnie obowiązującej.
Jak informują autorzy, przyjęcie dyrektyw wiąże się w szczególności z uznaniem kluczowej roli zamówień publicznych oraz umów koncesji w realizacji strategii Europa 2020. Szeroko rozumiane zamówienia publiczne i koncesje na roboty budowlane lub usługi stanowią „jeden z instrumentów rynkowych wykorzystywanych w celu osiągnięcia inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu, przy jednoczesnym zagwarantowaniu najbardziej efektywnego wykorzystania środków publicznych. W tym kontekście umowy koncesji są ważnymi instrumentami długoterminowego rozwoju strukturalnego infrastruktury i usług strategicznych, przyczyniając się do osiągania postępów w zakresie konkurencji na rynku wewnętrznym, umożliwiając korzystanie z wiedzy eksperckiej sektora prywatnego oraz pomagając osiągnąć wydajność i innowacyjność.”.
 
Projekt ustawy wprowadza kilkanaście rozwiązań prawnych, m.in. dotyczące definicji umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi, czy konieczności przeniesienia na koncesjonariusza ryzyka operacyjnego związanego z eksploatacją obiektów budowlanych lub wykonywaniem usług, które obejmuje ryzyka związane z popytem lub podażą, albo oba te ryzyka, jak również zdefiniowania wymienionych ryzyk w celu precyzyjnego odróżnienia umów koncesji na roboty budowlane lub usługi od zamówień publicznych. Rozszerza się zakres podmiotowy zastosowania przepisów o umowach koncesji poprzez umożliwienie zawierania umów zamawiającym sektorowym. Wprowadza szacowanie wartości umowy koncesji poprzez odniesienie jej do całkowitego obrotu koncesjonariusza uzyskanego w okresie obowiązywania umowy z tytułu wynagrodzenia za roboty budowlane lub usługi, będące przedmiotem umowy koncesji, z uwzględnieniem m.in. opcji i przedłużeń okresu obowiązywania umowy koncesji, przychodów z opłat i kar uiszczanych przez użytkowników, dotacji lub innych korzyści finansowych uzyskiwanych z tytułu realizacji umowy koncesji.
 
Z projektem ustawy można zapoznać się tutaj.
 
Źródło: rcl.gov.pl
Pt., 24 Kw. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża