Jak klasyfikować budżetowo zakupy herbaty i cukru na potrzeby posiedzeń komisji i rady powiatu? Stanowisko zajęła Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach.
Jeden ze starostów zapytał jak klasyfikować budżetowo zakupy artykułów spożywczych w postaci kawy, herbaty i cukru, które są spożywane w ramach obsługi sekretariatu, narad, posiedzeń, konferencji, komisji itp. Dotychczas służby księgowe powiatu klasyfikowały to w ewidencji w paragrafie 421 „Zakup materiałów i wyposażenia”.
Regionalna Izba Obrachunkowa nie zgodziła się z taką interpretacją. Jak wskazano, zasady klasyfikacji paragrafów wydatków i środków (z objaśnieniami) określone zostały w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.
„Jak wynika z objaśnień do § 421 „Zakup materiałów i wyposażenia”, nie zalicza się do niego zakupu środków żywności, natomiast w objaśnieniach do § 422 „Zakup środków żywności” jednoznacznie wskazano, że obejmuje on pełne wydatki na zakup produktów żywnościowych.” – pisze RIO w swojej odpowiedzi do starosty.
Wobec powyższego w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, wydatki ponoszone przez jednostkę na zakupy artykułów spożywczych w zależności od zaistniałych potrzeb (obsługa sekretariatu, komisji, spotkań i narad) należy klasyfikować do § 422 „Zakup środków żywnościowych” z odpowiednią czwartą cyfrą.
Opracowano na podstawie pisma Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 28 grudnia 2023 r, znak WI.54.73.2023.