Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Takiego PPP w Polsce jeszcze nie było...

Takiego PPP w Polsce jeszcze nie było... fotolia.pl

…ale czy będzie? „Doradztwo dla partnera publicznego w przygotowaniu projektu partnerstwa publiczno-prywatnego dla inwestycji pn. Budowa Portu Centralnego w Morskim Porcie w Gdańsku wraz z opracowaniem Studium Wykonalności dla ww. inwestycji w ramach prawa opcji.” – taką nazwę nosi przetarg, w którym 18 grudnia otwarto oferty. Według bardzo orientacyjnych szacunków wartość nakładów inwestycyjnych w projekcie wynosi 6 mld zł netto.

Czym musiał – aby spełnić warunki udziału w postępowaniu – wykazać się potencjalny wykonawca – doradca? Jak można się domyślić, doświadczeniem: zarówno swoim własnym, jak i zespołu. Warto skupić się jednak na kryteriach oceny ofert: cena stanowi kryterium oceny jedynie w 50%.

Druga połowa to ocena opinii. W jej ramach należało przeanalizować realizację projektu dotyczącego budowy nowego nabrzeża wyposażonego w dwa stanowiska umożliwiające obsługę statków do przewozu różnego rodzaju ładunków. Promotor projektu pozyskał dofinansowanie z instrumentu CEF Blending. Bierze pod uwagę dwa scenariusze realizacji inwestycji:

  1. Realizacja przedsięwzięcia poprzez powołanie spółki celowej – przekazanie dotacji z CEF Blending na rzecz SPV, zaciągnięcie przez SPV umowy kredytowej, pozyskanie przez SPV pożyczki od podmiotu zewnętrznego na zasadzie finansowania typu mezzanine. Następnie SPV zawiera umowę dzierżawy z Promotorem, inwestuje i operuje infrastrukturą – aż do momentu spłaty kredytów i pożyczek, kiedy to oddaje dzierżawiony teren Promotorowi, a sama zostaje zlikwidowana.
  2. Wybór formuły PPP – przekazanie dotacji z CEF Blending w formie wkładu własnego. Partner Prywatny buduje, finansuje i eksploatuje infrastrukturę. W okresie eksploatacji Partner Prywatny miałby otrzymywać od Promotora (Podmiot Publiczny) tzw. opłatę za dostępność, składającą się z rozliczenia kosztów finansowych oraz uzgodnionej marży (oczywiście pomniejszonej o wskaźnik zależny od przychodu).

Przedmiotem opinii była ocena obu scenariuszy podanych powyżej w następujących aspektach: możliwości zastosowania obu scenariuszy na podstawie obecnie obowiązujących przepisów, wpływu obu rozwiązań na możliwość wystąpienia niedozwolonej pomocy publicznej oraz wpływu obu rozwiązań na koszty, które w efekcie końcowym będzie musiał ponieść Promotor.

Opinia powinna zawierać:

  1. Odwołanie do niezbędnych przepisów prawa krajowego i wspólnotowego, orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, wytycznych/komunikatów Komisji Europejskiej oraz wytycznych ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, regulujących przedmiotową tematykę oraz ich wyczerpującą interpretację.
  2. Ocenę, który z analizowanych scenariuszy jest korzystniejszy dla Promotora w każdym z analizowanych aspektów, wraz z uzasadnieniem zawierającym opis wad i zalet obu scenariuszy.
  3. Opis zidentyfikowanych ryzyk dla realizacji projektu w wyniku zastosowania danego scenariusza, konsekwencji wystąpienia danego ryzyka oraz propozycje zminimalizowania danego ryzyka lub warunków, jakie muszą być spełnione, aby dane ryzyko nie wystąpiło.

Kryteria oceny ofert – bez szczegółowych podkryteriów – stanowią:

  • adekwatność przywołanych w opinii prawnej przepisów prawa krajowego i wspólnotowego, orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, wytycznych/komunikatów Komisji Europejskiej oraz wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego regulujących przedmiotową tematykę (od 0 do 10 punktów),
  • prawidłowość interpretacji odpowiednich przepisów (od 0 do 20 punktów),
  • prawidłowość oceny stanu faktycznego (od 0 do 10 punktów),
  • prawidłowość identyfikacji ryzyk przez wykonawcę (od 0 do 10 punktów).

Ponadto zostały sformułowane również dwa kryteria z punktami ujemnymi:

  • przejrzysty, komunikatywny, jasny i jednoznacznego pojęciowo język używany w opinii, a także budowa struktury opinii uzasadniona pojęciowo, tj. jeśli opinia nie będzie spełniała ww. cech punktacja oferty zostanie obniżona w przedziale od 1 do 10 punktów,
  • czytelność i przejrzystość przedstawienia wniosków i rekomendacji, tj. jeśli opinia nie będzie spełniała ww. cech punktacja oferty zostanie obniżona w przedziale od 1 do 5 punktów.

Na temat dalszych losów projektu będziemy Państwa informować.

Źródło: www.portgdansk.pl

Sob., 22 Gr. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel