Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

PROW: infrastruktura kultury i przestrzeń

PROW: infrastruktura kultury i przestrzeń fotolia.pl

Zespół ds. rozwoju obszarów wiejskich Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego zaakceptował projekt rozporządzenia resortu rozwoju wsi dotyczący finansowania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 trzech typów operacji: inwestycji w obiekty pełniące funkcje kulturalne, kształtowanie przestrzeni publicznej, ochronę zabytków i budownictwa tradycyjnego. O projekcie regulacji, poddanym również konsultancjom publicznym pisaliśmy tutaj. W trakcie opiniowania kilkadziesiąt uwag do projektu zgłosiły urzędy marszałkowskie. Cześć z nich została przez ministerstwo uwzględniona, a trakcie posiedzenia zespołu wątpliwości wyjaśnione.

Propozycje korekt zapisów projektu regulacji dotyczyły różnych aspektów. Jednym z nich było wniosek o doprecyzowanie możliwości kupowania - z przeznaczeniem na funkcje publiczne - obiektów budownictwa tradycyjnego, których dotyczyła będzie inwestycja. Resort nie zgodził się na odejście od wymogu dostępności obiektu zabytkowego dla osób niepełnosprawnych, ponieważ jest to ogólne kryterium dostępu dla całego programu. Ale doprecyzowane zostaną wymagania w tym zakresie poprzez nawiązanie do odpowiedniego rozporządzenia ministra infrastruktury. Podobnie autorzy projektu odnieśli się do propozycji wycofania regionalnego kryterium dotyczącego innowacyjności stosowanych w inwestycji rozwiązań architektonicznych. Urzędnicy marszałkowscy argumentowali, że nie prowadzą danych o stosowanych rozwiązaniach i że trudno im będzie (brak podstawy i sposobu) ocenić pod tym kątem zgłaszane projekty. Na propozycję wydłużenia do dziewięciu miesięcy okresu, w którym po opublikowaniu rozporządzenia urząd marszałkowski powinien ogłosić pierwszy nabór wniosków, ministerstwo zaproponowało kompromisowe osiem miesięcy. Z kolei nie zgodziło się na wydłużenie okresu sprawdzania wniosku z trzech do czterech miesięcy. Podobnie nie udało się wydłużyć okresu od ogłoszeniem naboru, a jego rozpoczęciem.

Na każdy typ operacji - osobne nabory i tylko jeden wniosek

Jeden z urzędów marszałkowskich zaproponował umożliwienie samorządom województw ogłaszanie osobnych naborów na każdy z zakresów interwencji. W opinii zgłaszającego uwagę, biorąc pod uwagę bardzo duże zainteresowanie wszystkimi zakresami i spodziewaną dużą liczbą wniosków bardziej przejrzystym rozwiązaniem wydaje się ogłaszanie oddzielnych naborów i tworzenie osobnych list rankingowych. W opinii urzędu marszałkowskiego pozwoli to na wyeliminowanie sytuacji, w których operacja z wyższego miejsca na liście nie otrzyma dofinansowania z powodu wyczerpania dostępnego limitu, a operacja znajdująca się na dalszym miejscu listy zostanie zakwalifikowania do finansowania. Taka sytuacja może być niezrozumiała dla wnioskodawców, a co za tym idzie może wywołać dużą liczbę wezwań do usunięcia naruszenia prawa, a w dalszej konsekwencji sporów sądowych. Argumentowano, iż ogłoszenie trzech naborów, nawet w tym samym terminie, ale z zachowaniem podziału na odrębne zakresy i kwoty z pewnością usprawni proces ogłaszania naborów i oceny wniosków. Ponadto wnioskodawcy nie będą łączyć kilku zakresów w ramach jednego wniosku. Z takim uzasadnieniem urzędnicy ministerstwa zgodzili się podkreślając, że taka była ich intencja.

Ministerstwo przystało również na propozycję dwóch urzędów marszałkowskich, by jeden wnioskodawca mógł złożyć tylko jeden wniosek na dany zakres finansowania. Wnioskodawcy uzasadniali, że w ten sposób wyeliminowana zostanie konieczność weryfikacji wniosków, które ze względu limit nie otrzymają wsparcia. Takie rozwiązanie ma wpłynąć również na jakość składanych wniosków.

Sob., 20 Mj. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża