Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Eurofundusze 2014-2020: projekt ustawy wdrożeniowej

Eurofundusze 2014-2020: projekt ustawy wdrożeniowej fotolia.pl

Resort rozwoju regionalnego zaprasza do konsultacji opublikowanego 23 grudnia projektu ustawy o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020.

To podstawowy akt prawny, regulujący wdrażanie europejskiej polityki spójności w latach 2014-2020 w Polsce. Precyzuje zapisy projektów rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady UE, przygotowanych przez Dyrekcję ds. polityki regionalnej Komisji Europejskiej. Jednocześnie projekt wprowadza zmiany w szeregu innych sektorowych, nie odnoszących się do wdrażania polityki spójności, aktach prawnych w obrocie krajowym.

Ustawa uwzględnia nowe podstawy i zasady realizacji polityki spójności na lata 2014-2020 określone przepisami unijnymi: przeniesienie kompetencji w zakresie oceny zgodności systemów zarządzania i kontroli programów operacyjnych z unijnymi wymogami z poziomu Komisji Europejskiej (audyt zgodności w perspektywie 2007-2013) na poziom państwa członkowskiego (proces desygnacji instytucji, którym powierzono funkcje w procesie realizacji programu operacyjnego); wprowadzenie nowych instrumentów realizacji polityki spójności w zakresie rozwoju terytorialnego ZIT); wprowadzenie nowego podejścia do informatyzacji procesów dotyczących realizacji projektów.

Główny cel ustawy określono jako wprowadzenie mechanizmów koordynacji realizacji programów operacyjnych wspófinansowanych ze środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności; określenie podmiotów zaangażowanych w proces wdrażania funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, ich zadań i trybu współpracy między nimi; zdefiniowanie zasad wdrażania funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności; zdefiniowanie podstawowych dokumentów służących wdrażaniu funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności.

Jako środki do spełnienia tych celów w ustawie zaprojektowano m.in.: system instytucjonalny (kompetencje poszczególnych instytucji od ministra rozwoju poczynając); tryb przyjmowania i wprowadzania zmian w programach operacyjnych; pojęcie i systematykę projektów; pojęcie umowy o dofinansowanie projektu; zasady wyboru projektów i procedurę odwoławczą; przepływy finansowe; rozliczenia z Komisją Europejską; kontrolę nieprawidłowości i nakładania korekt; system informatyczny; mechanizmy umożliwiające realizację nowego instrumentu (ZIT); zasady monitorowania i sprawozdawczości.

Dygresja

Pierwszy projekt ustawy ministerstwo opublikowało w październiku. Przez dwa miesiące trwały uzgodnienia resortowe, do których – to nowa praktyka? – zaproszono także urzędy marszałkowskie. W toku uzgodnień wpłynęło bardzo dużo uwag, przede wszystkim od innych resortów.

W uzasadnieniu do projektu napisano, iż w zakresie zasad realizacji programów operacyjnych polityki spójności (...) 2014-2020 ustawa zastąpi zatem ustawę z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (...), która reguluje w szczególności kwestie związane wdrażaniem funduszy polityki spójności w perspektywie finansowej 2007-2013. Jednocześnie ustawa (...) o zasadach prowadzenia polityki rozwoju pozostaje regulacją kompleksowo ujmującą zagadnienie sposobu prowadzenia polityki rozwoju, dotyczącą wszystkich podmiotów realizujących tę politykę i wszystkich źródeł jej finansowania. Rysuje się zatem wyraźny podział aktów prawnych regulujących przedmiot obu polityk: ustawa ogólna, dotycząca polskiej polityki rozwoju oraz ustawa szczegółowa, dotycząca wdrażania w Polsce europejskiej polityki spójności w konkretnej perspektywie finansowej.

W tym właśnie miejscu warto przypomnieć jak przebiegały konsultacje nowelizacji (nie zakończonej jeszcze) wspomnianej ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Przedstawiciele korporacji samorządowych zgłaszali wiele uwag i propozycji, by zapewnić samorządom lokalnym większy wpływ na kształtowanie polityki rozwoju regionu, nie mówiąc o zrównoważeniu szerokich kompetencji i decyzyjności, przyznanych zarządom województw. Strona rządowa większości tych propozycji nie przyjęła. Argumentowano wówczas wielokrotnie, iż zmiana ustawy podyktowana jest przede wszystkim przygotowaniem nowej perspektywy polityki spójności. Budziło to nasze zdziwienie i sprzeciw. Do tego stopnia, że "zaproponowaliśmy" nazwanie tej ustawy wdrażającą politykę spójności, a nie określającą podstawy polskiej, perspektywicznej polityki rozwoju kraju.

Dziś mamy więc sytuację, iż przygotowana została ustawa wdrożeniowa dla funduszy europejskich 2014-2020 (którą na bieżąco konsultowali marszałkowie w trybie uzgodnień międzyresortowych) oraz ustawa o podstawach polskiej polityki rozwoju (do której uwagi samorządu lokalnego, zwiększające jego rolę w kształtowaniu tej polityki, w większości odrzucono).

W styczniu projekt będzie przedmiotem opiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Z projektem i uzasadnieniem do niego można zapoznać się tutaj.

Źródło: mir.gov.pl

Wt., 31 Gr. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża