Teleoprada na stałe zagościła w katalogu świadczeń jakie udzielane są pacjentów. Wielu z nich chętnie korzysta z możliwości rozmowy z lekarzem, bez jednoczesnej konieczności wizyty w przychodni.
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, w których wypadkach lepiej skorzystać z porady stacjonarnej zamiast teleporady:
- konsultacji w sprawie kontynuacji stosowania leków stałych lub zmiany dawkowania, czy sposobu zażywania leków;
- kontroli w trakcie leczenia – gdy została wcześniej uzgodniona z lekarzem;
- omówienia wyników badań laboratoryjnych lub dokonywanych w domu pomiarów (np. ciśnienia tętniczego czy glukozy);
- konsultacji w zakresie profilaktyki zdrowotnej (np. porada co do sposobu żywienia, omówienie planu postępowania w danej chorobie lub gdy jest się zdrowym);
- skierowania na badania, zabiegi czy zaopatrzenia – zaplanowanych wcześniej z Twoim lekarzem POZ.
Teleporada nie może odbyć się w następujących sytuacjach:
- wizyta dziecka do lat 6 – niezależnie od przyczyny (z wyjątkiem wizyty kontrolnej – po ustaleniu takiej formy konsultacji z lekarzem);
- przy podejrzeniu infekcji koronawirusem u dziecka do 2. roku życia (u starszych dzieci przy podejrzeniu infekcji koronawirusem może odbyć się teleporada);
- jeśli Twój stan zdrowia w związku z chorobą przewlekłą uległ zmianie, a zwłaszcza pogorszeniu;
- jeżeli jest podejrzenie, że możesz mieć nowotwór;
- jeżeli jest to Twoja pierwsza wizyta po złożeniu deklaracji wyboru.
Źródło: RPP