W Warszawie, w ubiegłym roku w miejskich przychodniach i szpitalach pacjenci nie zjawili się na wizycie niemal 300 tys. razy. Miasto postanowiło te niechlubne statystyki zmienić i zainwestowało w kampanię społeczną, która ma uświadomić mieszkańców, że wystarczy zadzwonić i odwołać umówioną wizytę lub zmienić jej termin, tak aby mógł skorzystać z niej inny pacjent.
„Nie rób drugiemu, co Tobie niemiłe” to hasło miejskiej kampanii, która zwraca uwagę na problem niestawiania się pacjentów na umówione wizyty lekarskie. Akcja informacyjna potrwać ma 4 tygodnie. W tym czasie w środkach transportu miejskiego będą emitowane spoty.
Pandemia COVID-19 dramatycznie pogłębiła zjawisko tzw. długu zdrowotnego. To oznacza, że czas oczekiwania na wizytę lekarską znacząco się wydłużył. Chodzi nie tylko o wizyty u lekarzy pierwszego kontaktu, ale przede wszystkim o konsultacje specjalistyczne m.in. w przychodniach przyszpitalnych.
W 2022 r. w miejskich przychodniach i szpitalach nie odwołano łącznie 297 274 wizyt, które zostały wcześniej umówione w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, leczenia stomatologicznego, opieki psychiatrycznej czy rehabilitacji leczniczej. Ponad 35 tys. terminów nie zostało wykorzystanych w ramach konsultacji w przychodniach przyszpitalnych, a blisko 260 tys. to nieodwołane wizyty w przychodniach miejskich na terenie całej Warszawy.
Źródło: um.warszawa.pl