W wydanym stanowisku, Sejmik Województwa Podlaskiego zwrócił się do premiera RP o wycofanie projektu ustawy o modernizacji i poprawie efektywności szpitalnictwa z procesu legislacyjnego. „W obecnym kształcie projektowana ustawa nie odpowiada na problemy ochrony zdrowia w zakresie szpitalnictwa i szerzej całego systemu ochrony zdrowia oraz nie odnosi się w żadnym aspekcie do potrzeb zdrowotnych obywateli” – czytamy w stanowisku.
W ocenie Sejmiku, projekt w obecnym kształcie musi zostać wycofany. Wskazano również na konieczność dokonania zmian w koncepcji projektu, których nie można nanieść w trakcie procesu legislacyjnego.
Sygnatariusze stanowiska podkreślają, że na obecną sytuację w systemie opieki zdrowotnej może wpłynąć jedynie wprowadzenie systemowych rozwiązań. Jak czytamy: „wiara, iż narzucony nadzorca lub zarządca szpitala uzdrowi jego finanse bez usunięcia systemowych przyczyn tego stanu jest iluzoryczna, w którą nie wierzą nawet autorzy projektu, bo zastrzegają ustawowo brak odpowiedzialności Agencji i narzuconych zarządców oraz nadzorców za wyniki finansowe swoich decyzji”.
Wskazano, że przekształcenie sektora lecznictwa szpitalnego powinno być poprzedzone propozycją roli w systemie POZ, AOS, lecznictwa specjalistycznego, sektora prywatnego, opieki długoterminowej i hospicyjnej, transportu medycznego, systemu ratownictwa medycznego, relacji między nimi i równoległymi zmianami w każdym z tych zakresów oraz określania pożądanych zasad współpracy. Przewodniczący Sejmiku wskazał także na konieczność przeprowadzania zmian w porozumieniu z praktykami i ekspertami, jak również zalecał ostrożność w proponowanych zmianach.
Sejmik wyraził też zaniepokojenie pomysłami centralizacyjnymi. „Kwalifikacja do kategorii jest tylko pretekstem, aby móc dalece ingerować w prace szpitali, nawet kategorii A. Muszą one realizować plan restrukturyzacji, gdy chcą się ubiegać o środki na inwestycje. Nadzorcy, zarządcy i projektowana agencja nie będą ponosić odpowiedzialności za swoje decyzje, w szczególności w kontekście ekonomicznym” – argumentują.
Zdaniem Sejmiku w systemie ocen efektywności zarządzania szpitalami uwzględnione muszą być: zdefiniowanie roli szpitali w systemie ochrony zdrowia w kontekście innych świadczeniodawców systemu opieki zdrowotnej, zwiększenie dostępności kard medycznych, szczególnie na potrzeby powiatów oraz poprawienie i bieżące podnoszenie wyceny usług medycznych w związku z czynnikami cenotwórczymi, regionalizacja analizy potrzeb na hospitalizację, cena jakości usług na podstawie procesu akredytacji szpitali.
Sejmik negatywnie ocenił również pomysł powołania Agencji Rozwoju Szpitali – zarówno pod kątem merytorycznym, jak i finansowym.