Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Praktyka powiatowa: Inwestor dla szpitala poszukiwany

Praktyka powiatowa: Inwestor dla szpitala poszukiwany fotolia.pl

Centrum Medycznym w Łańcucie to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której 100% udziałów należy do Powiatu Łańcuckiego, zarządzająca szpitalem św. Michała Archanioła w Łańcucie. To pierwsza w województwie podkarpackim spółka zdrowotna. Podmiot działa od ponad dwóch lat. Właściciel nie zamierza go prywatyzować. Modernizuje neurologię, udar i rehabilitację za kwotę prawie 8 mln zł pozyskaną z eurofunduszy. Przed rokiem 2016 konieczne jest jednak wybudowanie nowego pawilonu szpitalnego, w którym mają znaleźć się m.in. oddziały chirurgii, ortopedii, ginekologiczno-położniczy, intensywna terapia, cała diagnostyka i cztery sale operacyjne. jest konieczne przed 2016 r. Szacunkowa wartość tej inwestycji to ok. 70 mln zł. Jej przeprowadzenie warunkowane jest pozyskaniem pieniędzy, bo tych nie ma ani spółka, ani powiat.

Na 280 szpitalnych łóżkach w rocznie hospitalizowanych ok. 12 tys. pacjentów, przy łącznym zatrudnieniu ok. 670 osób. Spółka jest kontynuatorem wszystkich usług zlikwidowanego z w lipcu 2009 r. publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Łańcucie. Świadczenia realizowane są głównie dla blisko 80-tysięcznej populacji powiatu łańcuckiego, a także dla mieszkańców województwa podkarpackiego, w szczególności przez oddziały: psychiatrii dziecięcej dla dzieci i młodzieży oraz chorób zakaźnych z pododdziałem hepatologicznym. Usługi świadczone są w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, opieki stacjonarnej, opieki długoterminowej w zakładach opiekuńczo-leczniczym i pielęgnacyjno-opiekuńczym, opieki paliatywno-hospicyjnej, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, rehabilitacji zabiegowej, programów zdrowotnych, programów terapeutycznych-lekowych, pomocy doraźnej oraz medycyny pracy. Od 2004 szpital pozyskał ponad 11 mln zł z funduszy europejskich na modernizacja, zakup sprzętu i aparatury medycznej)

Przekształcenie

Ogólne przyczyny przekształcania publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki prawa handlowego są następujące: stan zadłużenia zakładu, często z utratą płynności finansowej; ratowanie samorządu przed granicznym zadłużeniem, ponieważ zobowiązania zakładu stają się w konsekwencji długami samorządu; oddzielenie budżetów szpitala i samorządu; konieczność restrukturyzacji i wdrożenia nowoczesnych metod zarządzania; dostosowanie do wymogów rozporządzenia MZ, doinwestowanie w sprzęt i aparaturę medyczną; uwiarygodnienie zakładu dla podmiotów zewnętrznych (banki, kontrahenci).

Zalety przekształcenia: spółka prawa handlowego „nie może" się zadłużać; zarząd i rada nadzorcza odpowiadają majątkowo i karnie za nieprawidłowe zarządzanie; spółka prawa handlowego wyposażona w majątek uzyskuje zdolność kredytową i wiarygodność w bankach; spółka będąc nadal własnością samorządu uniezależnia się od jego budżetu; zaciągnięcie kredytu nie obciąża bezpośrednio budżetu samorządu terytorialnego; spółka może prowadzić działalność komercyjną stanowiącą dodatkowe źródło przychodu; spółka może uruchamiać nowe działalności niezależnie od płatnika; tylko spółka prawa handlowego może być dokapitalizowana przez nowych udziałowców; bez kapitału nie ma możliwości budowy, modernizacji infrastruktury, wyposażania w nowy sprzęt i aparaturę, wdrażania nowych technologii.

Wady: konieczność płacenia podatku dochodowego (niestety szpital nie ma zwolnienia mimo deklaracji przeznaczenia zysku na działalność statutową – jak SPZOZ); konieczność zachowania 100% udziałów przez samorząd w przypadku korzystania ze środków unijnych; możliwość upadłości; brak rzeczywistej zdolności kredytowej w bankach z uwagi na krótką historię zakładu oraz zawierane z NFZ umowy maks. na trzy lata.

Obawy związane z przekształceniem: uwłaszczenie na majątku; „złodziejska" prywatyzacja; odpłatne usługi dla pacjentów; zwolnienia pracowników; zmiana sposobu wyłaniania kierowników komórek organizacyjnych (ordynatorów, pielęgniarek oddziałowych); wybieranie tylko rentownych procedur medycznych; nastawienie działalności na zysk kosztem pacjentów (segregacja pacjentów); ryzyko zwrotu dofinansowania z UE.

Centrum Medyczne w Łańcucie" Sp. z o. o. została zawiązana zgodnie z uchwałą Rady Powiatu Łańcuckiego z lutego 2009 r. Kapitał zakładowy spółki w momencie zawiązania wynosił 50 tys. zł i stanowił wartość 1 udziału pokrytego w całości gotówką. W marcu 2009 r. dokonano wniesienia aportem majątku rzeczowego i podwyższenia kapitału zakładowego o kwotę 53,3 tys. zł. Jedynym wspólnikiem i udziałowcem spółki jest Powiat Łańcucki.

SP ZOZ w Łańcucie nie był zakładem zadłużonym. Decyzji o przekształceniu przyświecały następujące względy: spółka wyposażona zostaje w majątek i uzyskuje zdolność kredytową oraz wiarygodność w bankach (realizacja inwestycji, zakupów i remontów); spółka zostaje w własnością powiatu, ale uniezależnia się od jego budżetu; spółka może prowadzić działalność komercyjną i rozwijać nowe działalności; spółka może zostać dokapitalizowana przez nowych udziałowców.

Konieczna inwestycja

Głównym celem przekształcenia było pozyskanie funduszy na poprawę istniejącej infrastruktury i dalszy jej rozwój (rozbudowa i przebudowa szpitala). Ze względu, iż część budynków szpitala w Łańcucie, w których prowadzona jest obecnie opieka medyczna (oddziały: chirurgiczny, urazowo-ortopedyczny, gin-poł., neonatologiczny, blok operacyjny, a także pracownie diagnostyczne) nie spełnia obecnie obowiązujących standardów i wymogów tzw. sanitarnego rozporządzenia MZ z lutego 2011r. spółka podjęła działania zmierzające do budowy nowego pawilonu szpitalnego. Szacowana wartość inwestycji wynosi około 70 mln zł.

Do tanga trzeba dwojga

Centrum Medyczne w Łańcucie" Sp. z o. o. od wielu miesięcy prowadzi działania związane z pozyskaniem potencjalnego inwestora do rozbudowy szpitala. Po podjęciu przez Radę Powiatu uchwały akceptującej realizację przedsięwzięcia rozbudowy szpitala w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, spółka jest na etapie wyłonienia kancelarii prawnej do obsługi planowanej inwestycji.

Realizacja inwestycji w ramach ppp może być przeprowadzona w kilku wariantach. Zarząd Powiatu przyjął rekomendację prezesa zarządu Centrum (a podstawie wniosku z analizy przygotowanej przez zewnętrznego doradcę) i podjął w kwietniu 2011 r. decyzję o wyborze formuły realizacji przedsięwzięcia według tzw. modelu DBFO (Design-Build-Finance-Operate -projektuj, buduj, finansuj i eksploatuj. Inwestycja według tego modelu obejmuje zaprojektowanie, sfinansowanie, wybudowanie, a następnie całościowe zarządzanie kompleksem szpitalnym, obejmujące nie tylko utrzymanie techniczne szpitala, ale również świadczenie usług medycznych przez cały okres obowiązywania umowy. Oznacza to, że partner prywatny będzie występował w roli nie tylko inwestora i administratora technicznego, lecz także operatora medycznego. Podmiot prywatny przejmie pełny zakres działalności medycznej na 30 lat. Oznacza to, że nie może ograniczyć się do budowy pawilonu diagnostyczno-zabiegowego, ponieważ konieczne jest dostosowania do odpowiednich wymogów także pomieszczeń w budynkach oddziału chorób zakaźnych i zakładu opieki długoterminowej. Natomiast spółka będzie prowadzić działalność nadzorczą, koordynującą i kontrolną dla całego projektu. Istotą tego modelu partnerstwa jest utrzymanie kontroli publicznej nad realizacją świadczeń medycznych, co nie byłoby możliwe przy prywatyzacji Centrum.

Źródło: Krzysztof Przyśliwski, prezes zarządu „Centrum Medyczne w Łańcucie" Sp. z o.o. „Szpital okiem praktyka - aspekty finansowe działalności szpitala samorządowego funkcjonującego w formie spółki handlowej" , Konferencja BGK 15-16 czerwca 2011 / Robert Kochman Sekretarz Powiatu Łańcuckiego "Gazeta Łańcucka" maj 2011 r. Nr 5/191.

Wt., 28 Czrw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża