Na ostatnim posiedzeniu komitet koordynujący wykorzystanie funduszy w sektorze ochrony zdrowia przyjął rekomendacje dla urzędów marszałkowskich, w sprawie kryteriów oceny projektów w ramach priorytetu inwestycyjnego 9a, z którego mogą być finansowane inwestycje infrastrukturalnych m.in. w szpitalach.
Pełna nazwa PI9a brzmi: Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną i społeczną, które przyczyniają się do rozwoju krajowego, regionalnego i lokalnego, zmniejszania nierówności w zakresie stanu zdrowia, promowanie włączenia społecznego poprzez lepszy dostęp do usług społecznych, kulturalnych i rekreacyjnych oraz przejścia z usług instytucjonalnych do usług na poziomie społeczności lokalnych.
Na jakie inwestycje można dostać dofinansowanie?
Na pakiet rekomendacji składają się zasady ogólne i szczegółowe. Ogólne wymieniają m.in. numery tzw. narzędzi, wymienionych w dokumencie strategicznym, jakim dla sektora ochrony zdrowia są "Krajowe ramy strategiczne. Policy paper dla ochrony zdrowia na lata 2014-2020". Numery narzędzi określają typy inwestycji, które mogą być finansowane w ramach RPO z tego priorytetu:
- narzędzie 6 - Utworzenie nowych SOR powstałych od podstaw lub na bazie istniejących izb przyjęć ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk wstępnej intensywnej terapii (roboty budowlane, doposażenie),
- narzędzie 7 - Wsparcie istniejących SOR, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk wstępnej intensywnej terapii (roboty budowlane, doposażenie),
- narzędzie 8 - Modernizacja istniejących CU (roboty budowlane, doposażenie),
- narzędzie 9 - Utworzenie nowych CU (roboty budowlane, doposażenie),
- narzędzie 10 - Budowa lub remont całodobowych lotnisk lub lądowisk dla śmigłowców przy jednostkach organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego (roboty budowlane, doposażenie),
- narzędzie 11 - Wsparcie baz LPR (roboty budowlane, doposażenie) oraz wyposażenia śmigłowców ratowniczych w sprzęt umożliwiający loty w trudnych warunkach atmosferycznych i w nocy,
- narzędzie 12 - Wsparcie ponadregionalnych podmiotów leczniczych udzielających świadczeń zdrowotnych stacjonarnych i całodobowych na rzecz osób dorosłych, dedykowanych chorobom, które są istotną przyczyną dezaktywizacji zawodowej (roboty budowlane, doposażenie),
- narzędzie 13 - Wsparcie regionalnych podmiotów leczniczych udzielających świadczeń zdrowotnych na rzecz osób dorosłych, dedykowanych chorobom, które są istotną przyczyną dezaktywizacji zawodowej (roboty budowlane, doposażenie),
- narzędzie 14 - Wsparcie regionalnych podmiotów leczniczych udzielających świadczeń zdrowotnych na rzecz osób dorosłych, ukierunkowanych na specyficzne dla regionu grupy chorób, które są istotną przyczyną dezaktywizacji zawodowej (roboty budowlane, doposażenie),
- narzędzie 15 - Wsparcie ponadregionalnych podmiotów leczniczych udzielających świadczeń zdrowotnych stacjonarnych i całodobowych w zakresie ginekologii, położnictwa, neonatologii, pediatrii oraz innych oddziałów zajmujących się leczeniem dzieci (roboty budowlane, doposażenie),
- narzędzie 16 - Wsparcie regionalnych podmiotów leczniczych udzielających świadczeń zdrowotnych w zakresie ginekologii, położnictwa, neonatologii, pediatrii oraz innych jednostek zajmujących się leczeniem dzieci (roboty budowlane, doposażenie),
- narzędzie 17 - Wsparcie podmiotów leczniczych udzielających świadczeń zdrowotnych w zakresie geriatrii, opieki długoterminowej oraz opieki paliatywnej i hospicyjnej (roboty budowlane, doposażenie
Dyskusyjne szczegóły
Pierwotny projekt rekomendacji, przygotowany przez resort zdrowia został zmieniony w wyniku dyskusji i wniosków ze strony przedstawicieli regionów. Przedstawicielka resortu rozwoju zgłosiła uwagę, by w rekomendacjach podkreślić, że wspierana będzie głównie infrastruktura publicznego systemu ochrony zdrowia. Na to przedstawiciel Komisji Europejskiej zauważył, że KE otrzymuje już skargi od prywatnych właścicieli ośrodków zdrowia, że są wykluczani z ubiegania się o dofinansowanie. Ostatecznie wprowadzono zapis, że co do zasady, infrastruktura wytworzona w ramach projektu może być wykorzystana wyłącznie na rzecz udzielania świadczeń finansowanych ze środków publicznych.
Kolejnym punktem dyskusyjnym był wymóg załączania do wniosku pozytywnej opinii wojewody o celowości inwestycji (tzw. OPI). Formalnie wymóg ten wejdzie w życie od 30 czerwca. Niektórzy urzędnicy marszałkowscy podnosili, że jest on niezrozumiały, skoro projekt musi być zgodny z regionalną mapą potrzeb zdrowotnych, a wojewoda określa priorytety polityki zdrowotnej w województwie na podstawie tej samej regionalnej mapy.
Wątpliwości wywołał również zapis wśród kryteriów premiujących (regiony mają dowolność ich wartościowania) o premiowaniu podmiotów leczniczych z wysoką efektywnością finansową i jednocześnie podmiotów, które wdrażają program restrukturyzacyjny. Przy omawianiu rekomendacji dla kategorii chorób, zdecydowanie zabrzmiał głos prezesa NFZ, jasno przestrzegającego, że w kraju niepotrzebne są kolejne nowe oddziały kardiologiczne. Ich funkcje będą przejmowały szpitale powiatowe, a cześć obecnie funkcjonujących oddziałów ulegnie likwidacji.
Czas na kryteria regionalne
Na podstawie rekomendacji komitetu, instytucje zarządzające programami regionalnymi przygotują zestawy kryteriów dla swoich programów. W praktyce wiele urzędów marszałkowskich już opracowało pakiety kryteriów. W najbliższym czasie będą one dyskutowane i przyjmowane na posiedzeniach komitetów monitorujących poszczególne programy regionalne.