Rada gminy nie jest władna, na podstawie przyznanego w art. 42 ust. 4 ustawy o działalności leczniczej upoważnienia, do regulowania w statucie materii dotyczącej zasad kontroli podmiotów leczniczych, gdyż sprawy te zostały już unormowane w samej ustawie o działalności leczniczej.
Podstawą prawną do wydania uchwały określającej statut podmiotu leczniczego jest art. 42 ustawy o działalności leczniczej, zgodnie z którym ustrój podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą, a także inne sprawy dotyczące jego funkcjonowania nieuregulowane w ustawie określa statut. Ustęp 2 precyzuje jednocześnie elementy obligatoryjne statutu, które powinny zostaćokreślone przez podmiot tworzący.
W statucie stanowiącym przedmiot kontroli wojewody z Rozstrzygnięcia nadzorczego z dnia 2 sierpnia 2012 r., NK-N17.4131.219.2012.RJ1, Rada Gminy postanowiła, że:
- ust. 1 "Nabywca świadczeńzdrowotnych finansowanych ze środków publicznych ma prawo kontroli Zakładu w zakresie:
- realizacji zadańwynikających z podpisanych umów,
- dostępności i rozdziału udzielanych świadczeńzdrowotnych,
- prawidłowości wykorzystania środków finansowych przeznaczone na określone przez nabywcęświadczeńcele ",
- ust. 2 "Kontroli w zakresie wykonywania zawodu medycznego i udzielania świadczeńzdrowotnych mogąrównieżdokonywaćinne uprawnione do tego organy, zgodnie z art. 118ustawy o działalności lecznicze".
Powyższe zapisy w ocenie organu nadzoru nie mieszcząsięw przyznanej Radzie kompetencji, wyrażonej w art. 42ustawy o działalności leczniczej, do nadawania statutu regulaminu podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą. Zgodnie z dyspozycjątego artykułu, statut obejmuje ustrój, jak teżinne sprawy dotyczące funkcjonowania podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą, nieuregulowane w ustawie.
Tymczasem w ustawie o działalności leczniczej w Dziale VIuregulowana została kwestia sprawowania kontroli i nadzoru nad podmiotami leczniczymi. W świetle przepisów Działu VIustawy podmiotami uprawnionymi do dokonywania takiej kontroli sąminister właściwy do spraw zdrowia oraz podmiot tworzący. Na mocy art. 118ustawy minister właściwy do spraw zdrowia ma prawo przeprowadzania kontroli podmiotów leczniczych pod względem zgodności z prawem, jak teżmedycznym. W ramach tej kontroli jest uprawniony w szczególności do:
- wizytacji pomieszczeń;
- obserwowania czynności związanych z udzielaniem świadczeńzdrowotnych w sposób nienaruszający praw pacjenta;
- oceny uzyskanej dokumentacji medycznej;
- oceny informacji i dokumentacji innej niżdokumentacja medyczna;
- oceny realizacji zadańokreślonych w regulaminie organizacyjnym w zakresie dostępności i jakości udzielanych świadczeńzdrowotnych;
- oceny realizacji zadańokreślonych w regulaminie organizacyjnym w zakresie niewymienionym w pkt 5;
- oceny gospodarowania mieniem oraz środkami publicznymi.
Natomiast w ramach nadzoru podmiot tworzący może żądaćinformacji, wyjaśnieńoraz dokumentów od organów podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcąoraz dokonuje kontroli i oceny działalności tego podmiotu (art. 121 ust. 3ustawy). Kontrola ta i ocena obejmująw szczególności:
- realizacjęzadańokreślonych w regulaminie organizacyjnym i statucie, dostępnośći jakośćudzielanych świadczeńzdrowotnych;
- prawidłowośćgospodarowania mieniem oraz środkami publicznymi;
- gospodarkęfinansową.
W tym miejscu można równieżwskazać, że aktem prawnym, który szczegółowo określa m. in. prawa pacjenta, zasady udostępniania dokumentacji medycznej, obowiązki podmiotów udzielających świadczeńzdrowotnych związane z prawami pacjenta jest ustawaz dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Zdaniem organu nadzoru Rada Gminy nie była władna, na podstawie przyznanego upoważnienia, do regulowania w statucie materii dotyczącej zasad kontroli podmiotów leczniczych, gdyżsprawy te zostały jużunormowane w samej ustawie o działalności leczniczej. W związku z tym organ nadzoru stwierdziłnieważności tych zapisów uchwały, gdyżistotnie naruszająart. 42w związku z art. 118i art. 121 ust. 3ustawy o działalności leczniczej.
Źródło: Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 2 sierpnia 2012 r., NK-N17.4131.219.2012.RJ1