Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Małopolskie pływalnie pod lupą NIK

Małopolskie pływalnie pod lupą NIK fotolia.pl

Samorządowe obiekty sportowe wybudowane w  województwie małopolskim są należycie zagospodarowane i wykorzystywane.

Tak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli – delegatura w Krakowie- dotyczącego wykorzystania obiektów wybudowanych w ramach Wieloletniego Programu Rozwoju Bazy Sportowej w województwie małopolskim.

Z jego pełną treścią można zapoznać się TUTAJ.

Sprawdzenie obejmowało lata 2011-2014. Celem kontroli było sprawdzenie, czy środki wydane przez samorządy na budowę i rozbudowę obiektów sportowych przyniosły większą aktywność sportową mieszkańców gmin i powiatów oraz czy płynące z tego korzyści społeczne i zdrowotne przewyższają koszty związane z utrzymaniem obiektów.

Wieloletnie wsparcie

Rozwój bazy sportowej był możliwy m.in. dzięki wsparciu Wieloletniego Programu Rozwoju Bazy Sportowej Województwa Małopolskiego, które obejmowało dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Zdaniem NIK Marszałek Województwa Małopolskiego prawidłowo wykonywał obowiązki związane z realizacją Programu. Rzetelnie stosowano kryteria kwalifikacyjne, dążąc do efektywnego wykorzystania środków w ramach limitu przyznanego przez Ministra Sportu i Turystyki. Dofinansowanie z Programu było szczególnie istotne w przypadku dużych obiektów. Największe jednostkowe wsparcie finansowe przeznaczono na kryte pływalnie i kompleksy sportowe - 25,7 proc. środków z  Programu.

Sale sportowe wykorzystywano do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego uczniów, udostępniając je również nieodpłatnie lokalnym klubom sportowym oraz mieszkańcom uprawiającym sport amatorsko. - Dzięki bogatej ofercie programowej i organizacji zajęć wychowania fizycznego dla uczniów stopień wykorzystania trzech (Miechów, Sucha Beskidzka, Wieliczka) spośród czterech skontrolowanych krytych pływalni był wysoki – czytamy w raporcie.

Uwagi NIK dotyczyły niskiego, zaledwie ok. 20 proc., stopnia wykorzystania krytej pływali w Limanowej. W przeciwieństwie do pozostałych obiektów pływalnia ta nie była udostępniana do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego dla uczniów, a zainteresowanie nią innych ewentualnych użytkowników w godzinach przedpołudniowych było niewielkie.

Kontrolowane samorządy i zarządzający zapewnili właściwy stan obiektów sportowych i warunki sanitarno-higieniczne. Poważne zastrzeżenia w tym zakresie budził jedynie stan budynku krytej pływalni w Suchej Beskidzkiej, który został uznany przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego za niewłaściwy. Mimo to stwierdzone nieprawidłowości nie stanowiły przesłanek do wyłączenia obiektu z użytkowania, a niezbędne naprawy nakazano wykonać do końca 2015 r.

Dofinansowanie

Żaden z obiektów sportowych nie był zdolny do samofinansowania. - Koszty utrzymania sal gimnastycznych pokrywano z  wydatków na utrzymanie placówek oświatowych, a ujemny wynik działalności krytych pływalni wyrównywany był bezpośrednio przez samorządy – podaje NIK.

NIK ocenia, że samorządy rzetelnie analizowały koszty funkcjonowania nadzorowanych pływalni. Dzięki temu zarządzający obiektami aktywnie podejmowali działania organizacyjne i naprawcze. Działania te zwiększyły wprawdzie ofertę obiektów, lecz nie wpłynęły znacząco na poprawę ich sytuacji finansowej, dlatego konieczne było samorządowe dofinansowywanie działalności pływalni (od 160 tys. zł do 895,6 tys. zł rocznie). W sytuacji nierentownej działalności krytych pływalni NIK jako działania pozytywne ocenia porozumienie samorządów co do wspólnego, bieżącego utrzymywania obiektów.

W ocenie NIK z  uwagi na niedochodowość obiektów - szczególnie krytych pływalni - należy zwrócić uwagę na potrzebę współpracy jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ustalania oferty programowej oraz współfinansowania bieżącego utrzymania takich obiektów, które mogą funkcjonować z korzyścią dla mieszkańców więcej niż jednej gminy.

Wykorzystanie wsparcia finansowego Programu Rozwoju Bazy Sportowej Województwa Małopolskiego przyczyniło się do istotnego rozwoju bazy sportowej województwa, stwarzając tym samym większe możliwości rozwoju kultury fizycznej i sprzyjając aktywności społeczności lokalnej. Potwierdzają to także wyniki ankiety internetowej, skierowanej do osób korzystających z bazy sportowej województwa. Ponad 65 proc. ankietowanych zauważyło istotną poprawę w tym zakresie, choć ponad połowa wskazywała na konieczność dalszego rozwoju.

Śr., 29 Lp. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska