Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zmiany w systemie powiadamiania ratunkowego

Zmiany w systemie powiadamiania ratunkowego fotolia.pl

19 grudnia br. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego.

System powiadamiania ratunkowego jest strukturą o zasadniczym znaczeniu z punktu widzenia bezpieczeństwa obywateli, przede wszystkim ochrony ich życia i zdrowia.

W toku prac legislacyjnych poinformowano, że analiza telefonicznego ruchu alarmowego w Polsce dla Systemu Powiadamiania Ratunkowego, wykonana w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, wskazuje, że funkcjonujący obecnie system nie gwarantuje dostępności obywatelom do numerów alarmowych - został określony jako rozproszony.

Przedkładana ustawa określa zadania i zasady działania w ramach powyższego systemu, zasady jego finansowania oraz organy właściwe w sprawach powiadamiania ratunkowego (obecnie w polskim obrocie prawnym nie występuje akt rangi ustawowej, który kompleksowo regulowałby tę problematykę).

Opierając się na dotychczasowych doświadczeniach oraz biorąc pod uwagę zaawansowanie prac prowadzonych przez organy centralne i wojewodów w zakresie organizacji systemu powiadamiania ratunkowego, przyjęto, że optymalnym rozwiązaniem pod względem poprawy obsługi zgłoszeń alarmowych i ekonomizacji wydatków, będzie zorganizowanie Centrów Powiadamiania Ratunkowego (CPR) - według modelu operatorskiego, pozostawiając zagadnienie dysponowania własnymi zasobami ratowniczymi właściwym podmiotom, do których zadań należy ochrona przynajmniej jednej z następujących wartości: życie, zdrowie, bezpieczeństwo i porządek publiczny, mienie lub środowisko.

Wskazany wyżej system:

  1. składa się z centrów powiadamiania ratunkowego tworzących jednolity system do obsługi zgłoszeń alarmowych, kierowanych do numerów alarmowych 112, 997, 998 i 999, umożliwiający przekazanie zgłoszenia alarmowego w celu zaangażowania właściwych zasobów ratowniczych,
  2. współpracuje m.in. z Policją, Państwową Strażą Pożarną i dysponentami zespołów ratownictwa medycznego, w celu podjęcia działań ratowniczych w związku z otrzymanym zgłoszeniem alarmowym, przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego oraz sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numerów alarmowych.

Źródło: KPRP

Czw., 19 Gr. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka