Trwałego efektu poprawy jakości i efektywności ekonomicznej podmiotu leczniczego nie uzyska się jednorazowym działaniem lub w sposób akcyjny. Najlepiej zarówno, co do jakości, jak i efektywności, opracować i wdrożyć system zarządzania jakością oraz system monitorowania wskaźników mierzących efektywność ekonomiczną podmiotu leczniczego.
Oba te systemy można opracować samodzielnie lub „kupić" od podmiotu zewnętrznego - specjalistycznych firm, dla których jest to podstawowa działalność. Z własnego doświadczenia wiem, że najlepszym rozwiązaniem jest takie, które uzyskuje akceptację pracowników, którzy będą zobowiązani do jego stosowania. Ponieważ podmiot leczniczy nie zawsze dysponuje kadrą o kwalifikacjach i umiejętnościach umożliwiających opracowanie i wdrożenie takich systemów, najlepiej posłużyć się firmą zewnętrzną, która będzie pełniła rolę konsultanta w procesie opracowywania, a następnie wdrożenia obu systemów. Wówczas pracownicy, którzy najlepiej znają wszystkie uwarunkowania wewnętrzne, a zwłaszcza osoby i grupy przeciwników i zwolenników zmian, „delikatnie" prowadzeni przez konsultanta, są w stanie wyzwolić swoją energie i wypracować model, który najlepiej jest dopasowany do tejże organizacji. Tak opracowane systemy nie są traktowane jako obce, narzucone, tylko jako własne i mają zdecydowanie większą akceptowalność w porównaniu do kupionego i implementowanego gotowego rozwiązania zewnętrznego. Zwykle prace nad takimi systemami wymagają pracy zespołowej kilku grup pracowników. Umiejętność wyzwolenia rywalizacji pomiędzy tymi grupami, odpowiednie ich zmotywowanie oraz wskazanie, że to ich efekt pracy będzie wdrażany, powodują, że prawdopodobieństwo zakończenia sukcesem takiego projektu jest bardzo duże.
Źródło: materiał powstał w ramach projektu "Innowacyjna i sprawna administracja" współfinansowanego ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a realizowanego przez Związek Powiatów Polskich; autor: Janusz Atłachowicz