W ramach Projektu „Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych (P1)", realizowanego przez Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ), wdrożony zostanie centralny system obsługujący elektroniczną receptę, zwany dalej e-Receptą.
Cele wdrożenia e-Recepty
Wdrożenie e-Recepty polegające na umożliwieniu uprawnionym pracownikom medycznym wystawiania recept w postaci elektronicznej będzie miało na celu: Poprawę jakości i czytelności informacji wchodzących w skład recepty. Wyeliminowanie częściowej realizacji recepty w zakresie liczby produktów leczniczych. Udostępnienie lekarzowi wiarygodnej i kompletnej informacji o produktach leczniczych dopuszczonych do obrotu w kraju. Umożliwienie lekarzowi wglądu do dotychczas wystawionych recept. Udostępnienie lekarzowi i farmaceucie informacji o wycofanych partiach produktów leczniczych.
Umożliwienie pacjentowi zarządzania dostępem do wystawionych mu recept elektronicznych. Umożliwienie przyspieszenia refundacji recept na leki refundowane oraz łatwiejszej kontroli rozliczeń przekazywanych do płatnika. Umożliwienie analiz dotyczących obrotu produktami leczniczymi dostępnymi na receptę bez względu na poziom refundacji (od 0% do 100%).
Realizacja celów wdrożenia e-Recepty
Wystawianie recept w postaci elektronicznej będzie realizowane na dwa sposoby. Pierwszy polega na udostępnieniu uprawnionym pracownikom medycznym stosownej funkcjonalności w Aplikacji Usługodawców i Aptek (AUiA), będącej elementem Systemu P1. Z tego rozwiązania będą korzystali przede wszystkim usługodawcy, którzy nie posiadają własnych rozwiązań informatycznych dostosowanych do współpracy z Systemem P1. Drugi natomiast dedykowany jest tym, którzy dostosowali swoje rozwiązania informatyczne do współpracy z Systemem P1 w zakresie recept elektronicznych. Zakłada się, że ten sposób współpracy będzie realizowany z wykorzystaniem usług sieciowych (web services). Niezależnie od przyjętego przez usługodawcę sposobu współpracy z Systemem P1, proces funkcjonowania e-Recepty przebiegał będzie jak na przedstawionym niżej schemacie.
Uprawnienia do e-Recepty
Umożliwienie pacjentowi zarządzania dostępem do wystawionych mu recept elektronicznych będzie realizowane na kilka sposobów.
Domyślnie dostęp do elektronicznej recepty będzie posiadał pacjent oraz lekarz, który ją wystawił. Pacjent dla celów realizacji recepty będzie mógł dokonać autoryzacji dostępu do jej treści farmaceuty realizującego receptę na trzy różne sposoby: Udostępniając farmaceucie długi klucz (unikalny w Systemie P1 identyfikator) recepty, który uzyskał od lekarza wystawiającego.
Udostępniając farmaceucie swój numer PESEL oraz krótki klucz recepty (4-cyfrowy) otrzymany od lekarza wystawiającego. Preautoryzując farmaceutę, czyli upoważniając go wcześniej, do dostępu do treści wszystkich recept za pomocą Internetowego Konta Pacjenta. Preautoryzacja będzie ograniczona czasowo i będzie mogła dotyczyć zarówno apteki, jak i konkretnego pracownika medycznego.