12 500 urzędników administracji publicznej z całej Polski zostanie przeszkolonych z korzystania z narzędzi e-administracji - informuje Serwis Samorządowy PAP. Początek szkoleń już w marcu. Urzędy mogą już zgłaszać swoich pracowników do udziału w projekcie UEPA.
- Głównym celem projektu jest podniesienie, przez 12 500 pracowników urzędów z całej Polski, jakości świadczonych usług z wykorzystaniem narzędzi e-administracji – poinformował Mirosław Żuławnik z Krajowej Izby Gospodarczej, Kierownik Zespołu ds. Szkoleń i Informacji Projektu UEPA w rozmowie z Serwisem Samorzadowym PAP. Uczestnicy szkoleń będą mogli zapoznać się również z przepisami prawnymi dotyczącymi Dyrektywy Usługowej oraz sposobem działania i realizacji platformy elektronicznej Pojedynczego Punktu Kontaktowego.
Realizacja projektu jest ściśle związana z wdrożeniem dyrektywy 2006/123/WE, dotyczącej usług na rynku wewnętrznym. Nakłada ona na państwa członkowskie obowiązek utworzenia Pojedynczych Punktów Kontaktowych (PK). Za ich pośrednictwem będzie możliwe dopełnienie drogą elektroniczną wszystkich formalności związanych z prowadzeniem działalności usługowej.
PK, oprócz funkcji ewidencyjnej i operacyjnej związanej z zakładaniem firm oraz wydawaniem im koncesji, zezwoleń, itp., ma również pełnić funkcję informacyjną w zakresie procedur dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej. Zgodnie przepisami (art. 22a Ustawy z dnia 4 marca 2010 o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), Punkty Kontaktowe prowadzi Minister Gospodarki.
Punkt Kontaktowy ma za zadanie umożliwić dopełnienie procedur związanych z podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej na terytorium RP. Ma też udzielać informacji na temat ogólnych zasad świadczenia usług na terenie Unii Europejskich oraz wzajemnych relacji pomiędzy administracją, usługodawcami i usługobiorcami.
Jak podkreślił Mirosław Żuławnik, wiedzę na ten temat powinni także nabyć wszyscy urzędnicy administracji publicznej. Szkolenia pozwolą administracji na wykonanie obowiązków nałożonych przez ustawę.
- Szkolenia rozpoczną się od pilotażu, który zostanie przeprowadzony w lutym 2011 roku, natomiast szkolenia właściwe ruszą w marcu 2011 roku. Weźmie w nich udział 12 500 osób – informuje Mirosław Żulawnik.
- Na potrzeby szkoleń została utworzona zakładka na stronie internetowej Centrum Pomocy Pojedynczego Punktu Kontaktowego: http://helpdesk.eu-go.gov.pl/web, gdzie można zapisać się na szkolenie oraz uzyskać niezbędne informacje.
Uczestnikami projektu będą pracownicy jednostek administracji, w tym: zajmujący się sprawami ewidencji działalności gospodarczej, urzędów skarbowych, urzędów wydających przedsiębiorcom koncesje, licencje, zezwolenia itp. (na wszystkich szczeblach administracji), pracownicy GUS zaangażowani w wydawanie numerów REGON, urzędnicy ZUS, związani z rejestracją płatnika składek oraz pracownicy sądów.
Więcej w Serwisie Samorządowym PAP