"Art. 18. 1. W celu wsparcia rodziny dziecko może zostać objęte opieką i wychowaniem w placówce wsparcia dziennego.
2. Placówkę wsparcia dziennego prowadzi gmina, podmiot, któremu gmina zleciła realizację tego zadania na podstawie art. 190, lub podmiot, który uzyskał zezwolenie wójta.
3. Powiat może prowadzić lub zlecić, na podstawie art. 190, prowadzenie placówki wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym."
Do czasu wejścia w życie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej regulowała ustawa o pomocy społecznej oraz rozporządzenie Ministra Prawa i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2007 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. Zgodnie z nieobowiązującym już art. 71 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej w celu wsparcia funkcji opiekuńczych rodziny dziecko może zostać objęte opieką i wychowaniem w następujących placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego:
- opiekuńczej, prowadzonej w formie kół zainteresowań, świetlic, klubów, ognisk wychowawczych, które pomagają dzieciom w pokonywaniu trudności szkolnych i organizowaniu czasu wolnego;
- specjalistycznej, w której jest realizowany program psychokorekcyjny lub psychoprofilaktyczny, w tym terapia pedagogiczna, psychologiczna, rehabilitacja, resocjalizacja.
Przepis w nieco zmienionej i skróconej formie został przeniesiony do art. 24 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Prowadzenie placówek wsparcia dziennego jest zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym (ustawodawca używa słowa „prowadzi” a nie „może prowadzić”). Gmina może również zlecić prowadzenie placówki wsparcia dziennego organizacji pożytku publicznego na zasadach określonych w art. 190 ustawy. Ponadto placówkę wsparcia dziennego o zasięgu gminnym prowadzi podmiot, któremu wójt wydał zezwolenie na prowadzenie placówki wsparcia dziennego. Brak jest jednak przepisów zakazujących przyjmowania do placówki działającej na podstawie zezwolenia wójta dzieci spoza terenu tej gminy.
Powiat może prowadzić samodzielnie (zadanie własne o charakterze fakultatywnym) placówkę wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym, jak również zlecić wykonywanie tego zadania organizacji pożytku publicznego na podstawie art. 190 ustawy.
W niektórych powiatach powstały wątpliwości czy prowadzenie przez powiat placówki wsparcia dziennego o charakterze ponadgminnym wymaga uzyskania wójta gminy, na terenie której placówka ta miałaby funkcjonować. Na tak podstawione pytanie jednoznacznie stwierdzam, że zarówno powiat jak i organizacja prowadząca placówkę na zlecenie gminy lub powiatu nie musi posiadać dodatkowo zezwolenia wójta na prowadzenie takiej działalności. Prowadzenie placówki wsparcia dziennego na podstawie zezwolenia wójt będzie miało miejsce np. w przypadku gdy działalnością taką będzie chciała zająć się organizacja pozarządowa, nie korzystająca ze środków publicznych otrzymanych na podstawie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Inne rozumienie powołanego przepisu oznaczałoby de facto wprowadzenie nadzoru organu wykonawczego gminy nad realizacją zadań własnych prze powiat.
Oczywiście przy zlecaniu zadania organizacji pożytku publicznego zarówno gmina jak i powiat powinny posiłkować się art. 19 ustawy.