Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Alfabet Braille'a i audio w służbie bezpieczeństwa ruchu

Alfabet Braille'a i audio w służbie bezpieczeństwa ruchu fot.canva

Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) otrzymało grant na opracowanie innowacyjnego produktu społecznego. Grant został przyznany w ramach projektu „INKUBATOR WŁĄCZENIA SPOŁECZNEGO 2.0”, realizowanego przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie i współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

Opracowywany Produkt Innowacji Społecznej to kompleksowy pakiet edukacyjny dedykowany uczniom niewidomym i niedowidzącym w wieku klas 4–6 szkoły podstawowej, a także ich nauczycielom i opiekunom. Inicjatywa ta ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia bezpieczeństwa i samodzielności tej grupy dzieci. 

Przeciwdziałanie wykluczeniu i wsparcie włączania społecznego 

Głównym celem powstającego pakietu jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i komunikacyjnemu dzieci z niepełnosprawnością wzroku. Poprzez dostarczenie specjalistycznych narzędzi edukacyjnych, projekt ma za zadanie:

  • Wspierać proces włączania społecznego dzieci, prowadzony przez ich opiekunów i nauczycieli.
  • Wspierać nauczycieli w efektywnej realizacji haseł programowych dotyczących Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (BRD), dostosowanych do potrzeb uczniów z dysfunkcjami wzroku.

Ograniczone możliwości percepcyjne w zakresie ruchu drogowego stanowią poważną barierę dla uczniów niewidomych i niedowidzących, wpływając na ich samodzielność i bezpieczeństwo. Nowy pakiet ma za zadanie zniwelować te bariery, dostarczając wiedzę o podstawach bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym w sposób w pełni dostępny i dostosowany sensorycznie. 

Kompleksowa zawartość pakietu: tyflografika i audio 

Innowacyjność pakietu polega na połączeniu tradycyjnych formatów edukacyjnych ze specjalistycznymi technologiami i metodyką nauczania osób z niepełnosprawnością wzroku. Pakiet składa się z elementów drukowanych i elektronicznych, zapewniając pełną dostępność:

Elementy drukowane.:

  1. Podręcznik dla dzieci niewidomych/niedowidzących, pt. ABC BRD. Podstawy bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym:
    • Część 1. Informator dla uczniów szkoły podstawowej: Tekst zostanie przygotowany powiększoną czcionką dla osób niedowidzących oraz w alfabecie Braille'a dla uczniów niewidomych.
    • Część 2. Ilustracje do informatora ABC BRD: Zawierająca tyflografiki – specjalnie zaprojektowane, wypukłe grafiki, które umożliwiają odbiór ilustracji i schematów ruchu drogowego za pomocą dotyku.
  2. Część 3. Rekomendacje metodyczne dla nauczycieli/opiekunów. To kluczowy element wspierający kadrę pedagogiczną. Zawiera opis możliwości zastosowania podręcznika oraz szczegółowe scenariusze lekcji, opisujące, jak efektywnie prowadzić zajęcia z dziećmi z niepełnosprawnością wzroku.

Elementy elektroniczne: 

  1. Plik audio z deskrypcją tekstu podręcznika: Uzupełnienie dla osób niewidomych, które nie posługują się alfabetem Braille'a. Treść podręcznika zostanie udostępniona w formie przystępnego nagrania audio.

Harmonogram prac 

Prace nad stworzeniem wersji testowej podręcznika mają zostać ukończone do końca 2025 roku. Początek 2026 roku zostanie poświęcony na kluczowy etap weryfikacji i doskonalenia materiałów.

W tym czasie odbędzie się testowanie publikacji bezpośrednio z grupą docelową – uczniami niewidomymi i niedowidzącymi klas 4–6. Równolegle prowadzona będzie ewaluacja ekspercka, w której udział wezmą specjaliści z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, tyflopedagodzy oraz metodycy nauczania. Proces ten ma zagwarantować, że finalny produkt będzie nie tylko innowacyjny, ale przede wszystkim bezpieczny, skuteczny i metodycznie poprawny.

Projekt, prowadzony przez specjalistów z Instytutu Transportu Samochodowego, stanowi ważny krok w kierunku budowania włączającego społeczeństwa, w którym każde dziecko, niezależnie od niepełnosprawności, otrzymuje odpowiednie narzędzia do bezpiecznego funkcjonowania w przestrzeni publicznej.

Źródło: ITS

Czw., 16 Prn. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś