Zorganizowanie schronienia sprowadza się do zapewnienia miejsca do spania i w żaden sposób nie może być utożsamiane ze świadczeniem polegającym na przyznaniu pobytu w mieszkaniu chronionym.
Przepis art. 48a ust. 1 ustawy o pomocy społecznej nie nakłada również na organy administracji publicznej obowiązku zapewnienia lokalu socjalnego, czy innego mieszkania, a udzielenie schronienia powinno nastąpić w miejscach do tego przeznaczonych; są to noclegownie, schroniska dla osób bezdomnych, ale mogą to być również inne lokale, którymi dysponuje gmina, a także czasowo wynajęte pomieszczenia dla osób i rodzin, które na skutek różnych zdarzeń zostały pozbawione mieszkania.
Artykuł 48a. ust. 1 i ust. 2 ustawy o pomocy społecznej przewiduje, że udzielenie schronienia następuje przez przyznanie tymczasowego schronienia w noclegowni, schronisku dla osób bezdomnych albo schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi, przy czym schronisko dla osób bezdomnych zapewnia osobom bezdomnym, które podpisały kontrakt socjalny, całodobowe, tymczasowe schronienie oraz usługi ukierunkowane na wzmacnianie aktywności społecznej, wyjście z bezdomności i uzyskanie samodzielności życiowej.
W okolicznościach niniejszej sprawy nie było możliwości przyznania skarżącej pomocy społecznej w lokalizacji, o jaką wnioskowała. Jednocześnie obowiązkiem organu było wobec bezdomności skarżącej udzielić jej schronienia, aby zapewnić podstawową potrzebę życiową. Skarżąca z udzielonej jej pomocy skorzystać nie musi, ale jednocześnie nie może żądać, aby organ przyznał jej pomoc akurat w tym ośrodku, jaki skarżącej odpowiada. Jakkolwiek zrozumiałe jest przywiązanie skarżącej do miejsca, w którym mieszka oraz to, że właśnie tam czuje się ona najlepiej, to jednak w świetle obowiązujących przepisów prawa nie są to argumenty prawne, które mogłyby podważyć skutecznie legalność podjętego w jej sprawie rozstrzygnięcia. Organ nie ma bowiem obowiązku prawnego przyznania schronienia w miejscu przez nią wskazanym. Zobowiązany jest natomiast uczynić to zgodnie ze swoimi możliwościami organizacyjnymi, czyli kierując do instytucji, z która ma podpisaną stosowną umowę w tym zakresie. Tak też organ w niniejszej sprawie uczynił.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 7 listopada 2023 r., sygn. II SA/Ol 536/23
Źródło: CBOSA