Na gruncie ustawy o zatrudnieniu socjalnym ustawodawca dopuszcza możliwość organizowania klubów integracji społecznej.
Klub integracji społecznej może prowadzić gmina, organizacja pozarządowa, osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego oraz spółdzielnie socjalne. Aby móc zorganizować klub podmioty te, musza prowadzić reintegrację zawodową i społeczną dla osób do których skierowana jest ustawa o zatrudnieniu socjalnym, wymienionych w art. 1.
Klub integracji społecznej prowadzony jest po dokonaniu wpisu w rejestrze prowadzonego przez wojewodę. Wpisu w rejestrze dokonuje wojewoda na podstawie zgłoszenia, w terminie 30 dni od daty zgłoszenia. Zgłoszenia dokonuje się na formularzu zgłoszenia, którego wzór oraz niezbędne załączniki określa Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2012 r. w sprawie wzoru formularza zgłoszenia do rejestru klubów integracji społecznej, mając na względzie konieczność pozyskiwania i gromadzenia rzetelnych i kompletnych danych o miejscach i podmiotach prowadzących kluby integracji społecznej.
Podmiot chcący prowadzić klub integracji społecznej, zobowiązany jest w przypadku zaprzestania prowadzenia klubu do zgłoszenia tego faktu wojewodzie, w formie pisemnej, nie później niż w terminie 30 dni od daty zaprzestania prowadzenia klubu integracji społecznej. W przypadku stwierdzenia przez wojewodę zaprzestania prowadzenia klubu integracji społecznej lub dokonania zgłoszenia o zaprzestaniu prowadzenia klubu, wojewoda wykreśla klub integracji społecznej z rejestru.
W klubach integracji społecznej można organizować w szczególności:
- działania mające na celu pomoc w znalezieniu pracy na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy, w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy u pracodawców, wykonywania usług na podstawie umów cywilnoprawnych oraz przygotowanie do podjęcia zatrudnienia lub podjęcia działalności w formie spółdzielni socjalnej;
- prace społecznie użyteczne;
- roboty publiczne;
- poradnictwo prawne;
- działalność samopomocową w zakresie zatrudnienia, spraw mieszkaniowych i socjalnych;
- staże, o których mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Uczestnictwo w klubach integracji społecznej jest dobrowolne. Warunkiem uczestnictwa w klubie integracji społecznej jest realizacja kontraktu socjalnego, o którym mowa w przepisach o pomocy społecznej. Okres uczestnictwa w klubie integracji społecznej jest ustalany indywidualnie z każdym z uczestników. Zakończenie uczestnictwa w klubie integracji społecznej może zostać potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez podmiot prowadzący klub integracji społecznej, nie później jednak niż 2 miesiące od daty zakończenia zajęć w klubie integracji społecznej. Zaświadczenie wydawane jest na wniosek osoby, która uczestniczyła w klubie integracji społecznej i zachowuje ważność w terminie 4 miesięcy od daty wystawienia.
Utworzenie i działalność klubów integracji społecznej może być finansowana w szczególności:
- ze środków z Unii Europejskiej;
- z dotacji pochodzących z dochodów własnych gminy.
Wojewoda przedstawia corocznie, nie później niż do dnia 30 kwietnia, ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego informację o liczbie zarejestrowanych klubów integracji społecznej według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego. Rada Ministrów przedkłada Sejmowi i Senatowi Rzeczypospolitej Polskiej w okresach dwuletnich, najpóźniej do dnia 30 czerwca, informacje o funkcjonowaniu centrów i klubów integracji społecznej.