Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ministerstwo Pracy o efektywności statystycznej powiatowych urzędów pracy

Ministerstwo Pracy o efektywności statystycznej powiatowych urzędów pracy fotolia.pl

Prace społecznie użyteczne w przeciwieństwie do robót publicznych nie wpłyną na nagrody dla powiatowych urzędów pracy – wyjaśnia minister Jacek Męcina.

Związek Powiatów Polskich podczas Zgromadzenia Ogólnego, które odbyło się 5 marca w Poznaniu zaapelował do Ministra Pracy i Polityki Społecznej o dokonanie przeglądu obowiązujących przepisów w zakresie dotyczącym wskaźników efektywności dla powiatowych urzędów pracy. Osiągnięcie odpowiednich wskaźników efektywności kosztowej i zatrudnieniowej stanowi bowiem podstawę do otrzymania dodatkowych środków z Funduszu Pracy, przeznaczanych na wypłatę nagród oraz składek na ubezpieczenie społeczne pracowników urzędów pracy.

Zdaniem ZPP instrument, który miał zmobilizować pracowników do skuteczniejszej pracy może prowadzić do sytuacji, w której część bezrobotnych wcale nie uzyska pomocy. Przykładem może być ograniczenie przez urzędy pracy, finansowania prac społecznie użytecznych, które co prawda notują niższą efektywność zatrudnieniową, ale pełnią również funkcje o charakterze socjalnym. Podobnie jest z robotami publicznymi.

Ponadto zdaniem ZPP problemem jest też kwestia kontynuacji zatrudnienia po odbytym stażu. Nałożenie takiego zobowiązania na pracodawców powoduje, że zarówno powiatowe urzędy pracy jak i osoby bezrobotne nie posiadające żadnego doświadczenia zawodowego mają problemy ze znalezieniem miejsca, w którym taki staż mógłby się odbyć.

Odpowiedzi na stanowisko ZPP udzielił Jacek Męcina, sekretarz stanu w Ministerstwie Pracy. W piśmie z dnia 30 kwietnia, poinformował on Ludwika Węgrzyna, Prezesa ZPP, że postulowana analiza przepisów w zakresie obowiązujących wskaźników efektywności dla powiatowych urzędów pracy zostanie zrealizowana dopiero w 2016 r. w ramach przeglądu rozwiązań wprowadzanych w 2014 r nowelizacją ustawy o promocji zatrudnienia i instrumentach rynku pracy.

Minister wyjaśnił również, że w bieżącym roku, realizowanie prac społecznie użytecznych, będących instrumentem o niskiej efektywności zatrudnieniowej nie będzie miała wpływu na fakt otrzymania przez powiatowy urząd pracy nagród z tytułu tzw. 2 % oraz nagród specjalnych. Tak sam jak i w roku ubiegłym prace społecznie użyteczne nie znalazły się w katalogu form aktywizacji zawodowej finansowanych z Funduszu Pracy. Inaczej jest z robotami publicznymi, które w takim katalogu na 2015 r. zostały uwzględnione.

Ponadto, jak wyjaśnia MPiPS, wskaźnik efektywności tych robót wzrósł w latach 2011 – 2013. I jest on wyższy w porównaniu z wartościami za analogiczny okres w odniesieniu do prac społecznie użytecznych. Liczba podmiotów, które mogą organizować roboty publiczne jest co prawda ustawowo ograniczona, jednak nie może to zdaniem Ministra stanowić przesłanki do zaniechania uwzględniania tej formy aktywizacji przy obliczaniu wskaźnika efektywności finansowanej ze środków Funduszu Pracy.

Minister Męcina wyjaśnił również, że na pracodawcy, u którego dana osoba odbywa staż nie ciąży już późniejszy obowiązek zatrudnienia (za wyjątkiem tzw. bonów stażowych). Pracodawca ma jedynie taką możliwość. Zatrudnianie po zakończeniu stażu nie jest już bowiem w obecnym stanie prawnym traktowane jako forma aktywizacji zawodowej i przez to nie przekłada się bezpośrednio na wzrost efektywności uzyskiwanej przez urzędy pracy.

Minister nie widzi jednak związku między zmianą definicji zakończenia zatrudnienia na potrzeby statystyki publicznej a problemami z późniejszym znalezieniem miejsc odbywania stażu.

Pon., 11 Mj. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska