Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Naprzeciw potrzeb osób niepełnosprawnych

Naprzeciw potrzeb osób niepełnosprawnych fotolia.pl

Z inicjatywy pełnomocnika rządu ds. równego traktowania, minister Elżbiety Radziszewskiej, 30 marca w Kancelarii Premiera odbyło się spotkanie dot. likwidowania barier dla osób niepełnosprawnych.

Pani Minister podkreśliła na wstępie, iż chce usłyszeć bezpośrednio od osób niepełnosprawnych i organizacji społecznych działających na ich rzecz, ale także od przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej, jakie widzą bariery infrastrukturalne dla osób niepełnosprawnych i jakie rozwiązania tych problemów proponują. Przy czym zaznaczyła, że Jej celem jest nie tylko ułatwienie życia osobom niepełnosprawnym, ale także likwidowanie barier funkcjonalnych polskiej przestrzeni dla matek z wózkami dziecięcymi oraz osób starszych.

Minister Radziszewska wystąpiła z postulatem, by opracowany został w powyższym zakresie wieloletni program oraz przepisy dla instytucji publicznych, ale także prywatnych. Podkreśliła przy tym, że np. w Wielkiej Brytanii opracowano taki program na perspektywę 25-letnią, jest on w połowie zrealizowany, ale już wiadomo, że zabraknie czasu na ukończenie jego wdrażania w założonym terminie.

Zdaniem Pani Minister nie ma w krajach UE dobrych wzorców rozwiązań prawnych do przeniesienia wprost na nasz grunt. Jest co prawda opracowywana specjalna dyrektywa antydyskriminacyjna, ale implikuje koszty tak duże, że nawet Niemcy chcą nadal nad nią pracować.

Uczestniczący w dyskusji architekt, prof. Krzysztof Chwalibóg, zgłosił propozycję opracowania "programu powszechnej dostępności przestrzeni publicznych, budynków użyteczności publicznych i systemów transportowych". Bowiem, jak zauważył, jeśli będzie zapewniony dostęp dla wszystkich, to w tym także dla osób niepełnosprawnych, osób z wózkami dziecięcymi i osób starszych. Zwrócił uwagę na pewien paradoks - są przepisy i rozwiązania metodyczne dot. ścieżek rowerowych, a nie ma dla pieszych, dla których przestrzeń publiczna pozostaje nadal często prawdziwym torem przeszkód. Postulował także zmiany w przepisach prawnych: odpowiednie poszerzenie prawa budowlanego, upzp, uzpp, odbioru tech. budynków, wprowadzenie określonych terminów. Obok zmian prawnych widziałby obowiązkowe szkolenia dla projektantów (które przeprowadzałyby izby branżowe dla swoich członków), a także szkolenia dla pracowników administracji publicznej. Samorządy gminne zobowiązałby do opracowania lokalnego programu dostępności.

Inni uczestnicy podzielili się swoimi obserwacjami, wynikającymi z pełnionych funkcji czy też  reprezentowanego środowiska.

Pojawiły się uwagi o nieprzystosowaniu polskiego transportu lotniczego i kolejowego oraz generalna uwaga o braku edukacji o potrzebach osób niepełnosprawnych. Zgłoszono także konkretne propozycje m.in. dot. strategii rozwoju transportu (która ma trafić do konsultacji w maju br.), czy wpisania obowiązków względem osób niepełnosprawnych w proces inwestycyjny (obecne prawo tego nie wymusza).

Przedstawiciel środowiska samorządowego zadeklarował gotowość samorządów do dyskusji w tej dziedzinie. Jednak zwrócił uwagę, by przyjęte rozwiązania nie oznaczały automatycznie wzrostu wydatków budżetów gminnych i powiatowych.

Przedstawiciel Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych zauważył przy tym, iż Związek Powiatów Polskich ma podpisane z Pełnomocnikiem porozumienie o współpracy.

Spotkanie zakończyło się deklaracją Pani Minister popularyzowania, wespół z Pełnomocnikiem Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, idei opracowania wieloletniego programu i wdrożenia odpowiednich przepisów dla administracji publicznej.

Pon., 4 Kw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża