Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przyznanie środków osobie niepełnosprawnej

Przyznanie środków osobie niepełnosprawnej fotolia.pl

Procedura przyznawania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej jest procedurą dwuetapową. Postanowienie NSA z 29 sierpnia 2013 r. II GSK 1470/13.

W uzasadnieniu wskazano, że do takiego wniosku uprawnia przede wszystkim analiza treści art. 12a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu osoba niepełnosprawna może otrzymać środki, o których mowa w tym przepisie, w wysokości określonej w umowie zawartej ze starostą. Takie sformułowanie oznacza, że najpierw powinno zapaść rozstrzygnięcie przesądzające, czy wnioskodawca może otrzymać środki, natomiast w przypadku uwzględnienia wniosku kolejnym etapem jest określenie wysokości środków, co następuje w umowie zawartej ze starostą. Potwierdzeniem powyższej wykładni jest również analiza ust. 3 przepisu upoważniającego do wydania rozporządzenia. Ustawodawca bowiem delegował ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego do osobnego określenia w rozporządzeniu: warunków oraz trybu przyznawania i zwrotu środków (art. 12a ust. 3 pkt 1), formy zabezpieczenia zwrotu środków w przypadku naruszenia warunków umowy dotyczącej ich przyznania (art. 12a ust. 3 pkt 2) oraz wzoru wniosku i niezbędnych elementów umowy dotyczącej przyznania środków (art. 12a ust. 3 pkt 3). Również w tym przepisie ustawodawca wyodrębnił etap rozpoznawania wniosku o przyznanie, a także etap związany z zawieraniem umowy. Ustawowo określony model procedury przyznawania środków, o których mowa w art. 12a ust.1 ustawy o rehabilitacji został rozwinięty i uszczegółowiony w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 października 2007 r. w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej. Wskazano w nim, że na procedurę przyznawania środków składa się etap rozpatrzenia wniosku przez starostę (§ 4 i § 5) oraz – w razie pozytywnego rozpatrzenia wniosku – etap negocjacji i zawarcia umowy z wnioskodawcą (§ 6 rozporządzenia). W orzecznictwie NSA ukształtował się pogląd, że prowadzona przed organem administracji procedura poprzedzająca zawarcie umowy cywilnoprawnej i kończąca się odmową zawarcia umowy jest procedurą administracyjną, podlegającą kontroli sądu administracyjnego (por. np. uchwałę NSA z dnia 22 lutego 2007 r., sygn. akt II GPS 3/06). Natomiast w razie pozytywnego rozpatrzenia wniosku przez starostę po stronie wnioskodawcy pojawia się roszczenie o podjęcie negocjacji i w następstwie o zawarcie umowy, której przedmiotem jest wypłata środków, o jakich mowa w art. 12a ustawy o rehabilitacji. W ten sposób pomiędzy wnioskodawcą a starostą nawiązuje się stosunek cywilnoprawny, którego źródłem jest pozytywne rozpatrzenie wniosku, Ewentualny spór wynikający z takiego stosunku prawnego jest sprawą cywilną w rozumieniu art. 1 k.p.c., a więc jego merytoryczne rozstrzygnięcie podlega kognicji sądów powszechnych (uchwała 7 sędziów NSA z dnia 24 maja 2012 r., sygn. akt I GPS 1/12).

Źródło: CBOSA

Pon., 7 Kw. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel