Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dotacja na domy społeczne do zwrotu

Dotacja na domy społeczne do zwrotu fotolia.pl

Przekazywanie dotacji budżetowych osobom fizycznym prowadzącym domy pomocy społecznej poza ramami określanymi wyżej przywołanymi przepisami jest sprzeczne z prawem, niezależnie od tego na co środki z dotacji zostały wydane. Tak wynika z wyroku NSA z dnia 30 stycznia 2013 r. sygn. II GSK 2057/11.

Zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego dotacje przysługiwały powiatom, które zlecały prowadzenie domów opieki społecznej, w których przebywali mieszkańcy przyjęci przed 1 stycznia 2004 r. lub ze skierowaniami wydanymi przed tym dniem. Wskazane uregulowanie nie uchybia przepisom ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, która precyzuje w art. 25 oraz w art. 146 ust. 2 w czyje ręce mogą przejść dotacje budżetowe na prowadzenie domów opieki społecznej przyznane samorządom.

Jak to wyjaśniono wyżej, wskazane przepisy ograniczyły krąg podmiotów, którym po 1 maja 2004 r. mogły być zgodnie z prawem przekazywane omawiane dotacje oraz uregulowały możliwość przekazywania dotacji także osobom fizycznym w okresie przejściowym. Przekazywanie dotacji budżetowych osobom fizycznym prowadzącym domy pomocy społecznej poza ramami określanymi wyżej przywołanymi przepisami jest sprzeczne z prawem, niezależnie od tego na co środki z dotacji zostały wydane. Zatem pobranie i wydatkowanie środków z dotacji na prowadzenie domów pomocy społecznej prowadzonych przez osoby fizyczne na mocy umów zawartych po dniu 1 maja 2004 r. stanowiło pobranie dotacji w nadmiernej wysokości, gdyż zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w takiej sytuacji nie przysługiwała dotacja na prowadzenie domów przez osoby fizyczne.

W sprawie wojewoda zobowiązał miasto do zwrotu dotacji celowych udzielonych w okresie od 1 maja 2004 r. do 30 września 2008 r. w łącznej kwocie 12.947.751 zł udzielonych z budżetu państwa na podstawie art. 87 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego na dofinansowanie kosztów utrzymania mieszkańców skierowanych do domów pomocy społecznej w drodze decyzji administracyjnych wydanych przed dniem 1 stycznia 2004 r., umieszczonych w domach pomocy społecznej prowadzonych przez osoby fizyczne.

Wojewoda stwierdził, że miasto zleciło wykonanie zadań z zakresu pomocy społecznej m.in. dwóm osobom fizycznym, które nie były podmiotami uprawnionymi do otrzymania takiego zlecenia. Osoby fizyczne, którym zlecano wykonywanie zadań z zakresu pomocy społecznej na podstawie art. 12a ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej utraciły uprawnienie do przyjmowania tych zleceń z dniem 1 maja 2004 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Minister Finansów utrzymał decyzję w mocy a sądy administracyjne nie znalazły podstaw do uznania skargi miasta za zasadną. 

Źródło: Orzecznictwo NSA

Niedz., 31 Mrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel