Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Orzeczenia o niepełnosprawności - sygnalizacja RPO

Orzeczenia o niepełnosprawności - sygnalizacja RPO fotolia.pl

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Minister Pracy o Polityki Społecznej z prośbą o ocenę i ustosunkowanie się do szeregu kwestii  związanych z orzecznictwem o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

Pierwszym z poruszonych zagadnień, jest  kwestia określonego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej  z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu  niepełnosprawności (Dz. U. z 2003 r. Nr 139, poz. 1328 ze zm.) - dalej „rozporządzenie" - terminu na złożenie wniosku o ponowne wydanie orzeczenia o niepełnosprawności lub  stopniu niepełnosprawności (możliwe jest to najwcześniej na 30 dni przed upływem  ważności poprzedniego orzeczenia). Skarżący zwracają przy tym uwagę na okoliczność, iż  postępowanie w przedmiocie ustalenia niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności   przedłuża się ponad określone w Kodeksie postępowania administracyjnego terminy  rozstrzygania spraw. Powoduje to częstokroć przerwę w możliwości korzystania  z przysługujących w oparciu o orzeczenie o niepełnosprawności i stopniu  niepełnosprawności świadczeń.

Rzecznik wskazała, że prowadziła w tej sprawie  korespondencję  z Pełnomocnikiem Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, który nie podzielił jednak  zastrzeżeń dotyczących przedstawionego problemu. W jego ocenie, wydanie  powtórnego orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności po upływie  ważności poprzedniego nie powoduje po stronie osób niepełnosprawnych negatywnych  skutków (dla przykładu wskazał regulację dotyczącą zasiłku pielęgnacyjnego, który jest  wypłacany w drodze „wyrównania" za okres, kiedy toczyło się postępowanie w  przedmiocie wydania orzeczenia o niepełnosprawności lub jej stopniu i została ona ustalona  na ten okres).

W ocenie Rzecznika problem jest bardzie złożony ponieważ dochodzi do przerwy w posiadaniu statusu osoby niepełnosprawnej co powoduje istotne  niedogodności po stronie osób niepełnosprawnych w postaci przerwy w uzyskiwaniu  szeregu świadczeń (rodzinnych, rehabilitacyjnych, komunikacyjnych), których ewentualne  późniejsze „wyrównanie" nie rekompensuje. Brak możliwości korzystania przez pewien  okres z rehabilitacji czy niemożność otrzymywania wsparcia finansowego (mimo, iż  niepełnosprawność, będąca podstawą ich przyznania istnieje) jest nie do pogodzenia z  powołanym na wstępie niniejszego wystąpienia art. 69 Konstytucji.

Dla przykładu Rzecznik wskazała skargę rodziny  niepełnosprawnego dziecka, dla której zasiłek pielęgnacyjny był istotnym składnikiem  domowego budżetu. Zasiłek został wspomnianej rodzinie przyznany na czas określony - na  okres ważności orzeczenia o stopniu niepełnosprawności dziecka. W sytuacji, gdy kolejne  orzeczenie o stopniu niepełnosprawności zapadło po blisko dwóch miesiącach od utraty  ważności poprzedniego (a walor ostateczności uzyskało po upływie dwóch miesięcy), mimo  iż niepełnosprawność dziecka trwała nadal, rodzina zmuszona była pokryć braki  spowodowane nieuzyskiwaniem zasiłku pielęgnacyjnego pożyczkami.

Co więcej, analizując omawiane rozporządzenie, RPO powzięła wątpliwości odnośnie  konstytucyjności regulacji § 15 ust. 1. Podstawy wydania rzeczonego aktu wykonawczego   szukać bowiem należy w treści art. 6c ust. 9 pkt 1 ustawy  z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób  niepełnosprawnych (Dz.U. z 2011 r., Nr 127, poz. 721 ze zm.) - dalej „ustawa  o rehabilitacji". Powołany przepis stanowi, że „minister właściwy do spraw zabezpieczenia  społecznego określi w drodze rozporządzenia szczegółowe zasady wydawania orzeczeń,  o których mowa w art. 5a, orzekania o niepełnosprawności i o stopniu niepełnosprawności,  uwzględniając tryb postępowania przy orzekaniu oraz skład i sposób powoływania  i odwoływania członków zespołów orzekających, a także sposób działania tych zespołów".

Taka treść ustawowego upoważnienia nie daje, w ocenie Rzecznika, podstawy do modyfikacji  trybu (a zatem procedury) wydawania orzeczeń, którą jest bez wątpienia ustanowienie  terminu na złożenie wniosku o ustalenie niepełnosprawności lub stopnia  niepełnosprawności. Zgodnie z przedmiotową delegacją minister właściwy do spraw  zabezpieczenia społecznego ma określić szczegółowe zasady wydawania orzeczeń  uwzględniając istniejący (a określony w przepisach ustawy o rehabilitacji i Kodeksie  postępowania administracyjnego) tryb orzekania o niepełnosprawności i stopniu  niepełnosprawności.

Na podobnej zasadzie należy zakwestionować regulacje wspomnianego  rozporządzenia dotyczące sposobu powoływania członków zespołów do spraw orzekania  o niepełnosprawności. W § 18 ust. 3 analizowanego rozporządzenia wskazano dodatkową
(pozaustawową) przesłankę powołania członka zespołu orzekającego, jaką jest „wniosek  przewodniczącego zespołu" i taką treść rzeczonego przepisu trudno uznać za „szczegółową  zasadę wydawania orzeczeń" o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, o których  mowa w ustawowym upoważnieniu.

Kolejno za niezgodne z konstytucją, zdaniem Rzecznika, należy przyjąć przepisy § 16 i 17  rozporządzenia, które określają terminy i sposób zaskarżania orzeczeń wydawanych przez  powiatowe zespoły, a także tryb postępowania przed wojewódzkimi zespołami. Granice  upoważnienia ministra wyznacza bowiem tryb określony w ustawie o rehabilitacji  i Kodeksie postępowania administracyjnego (art. 66 ustawy o rehabilitacji). Jakkolwiek  omawiane przepisy stanowią de facto powtórzenie regulacji zawartej w Kodeksie  postępowania administracyjnego, stanowienie ich w akcie wykonawczym przy wskazanym   wyżej brzmieniu upoważnienia również uznać należy za naruszające art. 92 ust. 1  Konstytucji RP.

Drugą z kwestii, jest  zagadnienie związane z wypłacaniem przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób  Niepełnosprawnych refundacji składek na ubezpieczenie społeczne niepełnosprawnym  przedsiębiorcom.
Zgodnie z art. 25 a ust. 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji, Fundusz refunduje osobie  niepełnosprawnej wykonującej działalność gospodarczą obowiązkowe składki na  ubezpieczenia emerytalne i rentowe do wysokości odpowiadającej wysokości składki, której  podstawą wymiaru jest kwota określona w art. 18 ust. 8 oraz w art. 18a ustawy z dnia 13  października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.).

Artykuł 25 d ust. 1 ustawy o refundacji zawiera upoważnienie dla ministra  właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego do określenia, w drodze rozporządzenia,  m.in. szczegółowych warunków udzielania oraz trybu przekazywania refundacji składek na  ubezpieczenia społeczne. Załącznikiem do wydanego w oparciu o powołany przepis ustawy  rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie  refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 8, poz.  42 ze zm.) jest wzór wniosku o refundację składek, jaki osoba niepełnosprawna wykonująca  działalność gospodarczą składa w Funduszu (Wn-U-G).

Wątpliwości Rzecznika wzbudził jeden z elementów owego formularza (poz. 20 bloku  C), który nakazuje podać „liczbę dni prowadzenia działalności gospodarczej i posiadania  orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność". Objaśnienia do formularza rozwijają  użyte w jego treści określenie stwierdzając, że oznacza ono liczbę dni, w których  wnioskodawca posiadał „ważne orzeczenie potwierdzające niepełnosprawność". Określenia  te są, w ocenie RPO bardzo nieostre i są powodem naruszania praw osób  niepełnosprawnych.  

Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych (por. pismo z 24 lipca  2012 r., znak BON-I-5232-30-2-PM/12) interpretuje je jako okres od daty wydania  orzeczenia. RPO zwróciła uwagę, że proces wydawania  orzeczenia o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności trwa zwykle kilka miesięcy,  zaś w samej treści orzeczenia, w przypadku pozytywnego załatwienia wniosku o ustalenie,  ustala się niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności z datą wsteczną (najczęściej  od daty złożenia wniosku).

Przy interpretacji przepisów dotyczących refundacji składek na ubezpieczenie  społeczne zaprezentowanej przez Pełnomocnika Rządu (a stosowanej przez Fundusz), osoba  której niepełnosprawność została potwierdzona odpowiednim orzeczeniem, nie otrzymuje  refundacji za okres, w którym istniała niepełnosprawność, a jedynym powodem jej  nieuzyskania jest zwłoka w wydaniu orzeczenia przez odpowiednie organy.

Praktyka ta budzi tym większe zastrzeżenia, że w powołanym wyżej piśmie  Pełnomocnika Rządu stwierdzono, iż w przypadku wydawania przez zespoły orzekające  ponownego orzeczenia o niepełnosprawności lub jej stopniu, gdy niepełnosprawność ma  charakter ciągły (tj. w nowym orzeczeniu wskazano jako datę powstania  niepełnosprawności datę wygaśnięcia poprzedniego orzeczenia), refundację „tytułem  wyjątku" można przyznać niepełnosprawnemu przedsiębiorcy również za okres  oczekiwania na wydanie kolejnego orzeczenia.

Zdaniem Rzecznika w świetle powołanych wyżej przepisów ustawy o rehabilitacji, jak również przepisu art. 69 Konstytucji RP, refundacja winna przysługiwać za okres trwania  niepełnosprawności potwierdzonej orzeczeniem - nie powinna być natomiast uzależniona  od daty wydania orzeczenia, na którą osoba niepełnosprawna nie ma żadnego wpływu. W  sytuacji, w której orzeczenie o niepełnosprawności lub jej stopniu ustala niepełnosprawność  na okres sprzed wydania samego orzeczenia, niepełnosprawny przedsiębiorca powinien  mieć prawo do refundacji składek za cały okres trwania niepełnosprawności.

Źródło: www.rpo.gov.pl

Pon., 11 Lt. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel