Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Większe ulgi na bilety kolejowe dla dzieci? Projekt ustawy

Większe ulgi na bilety kolejowe dla dzieci? Projekt ustawy fotolia.pl

Część posłów chce zwiększenia wysokości ulgi w cenach biletów kolejowych dla dzieci i młodzieży uczącej się. Argumentują, że nie ma potrzeby by różnicować sytuację takich osób i np. studentów.

W lasce marszałkowskiej znalazł się poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego złożony przez grupę Posłów Porozumienia, Polski2050 i Koalicji Polskiej. Zakłada on podniesienie dla pewnych grup osób, które obecnie są objęte zniżką 37%, pułapu ulgi do 51% (tak jak mają to obecnie studenci). Według projektodawców zniżka 51% powinna objąć więc także:

  1. dzieci w wieku powyżej 4 lat do rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
  2. dzieci i młodzież w okresie od rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego do ukończenia szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej – publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia;
  3. dzieci i młodzież, nie dłużej niż do ukończenia 18. roku życia, w okresie pobierania nauki języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej lub innych przedmiotów nauczanych w języku polskim w:
    • szkołach prowadzonych przez organizacje społeczne za granicą zarejestrowanych w bazie prowadzonej przez upoważnioną jednostkę podległą ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania,
    • szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw,
    • sekcjach polskich funkcjonujących w szkołach działających w systemach oświaty innych państw,
    • szkołach europejskich działających na podstawie Konwencji o Statucie Szkół Europejskich, sporządzonej w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r. (Dz. U. z 2005 r. poz. 10).

Koszty dla budżetu państwa projektodawcy oszacowali na ok. 60 milionów złotych. Argumentem za podniesieniem wysokości ulgi ma być jednak walka z wykluczeniem komunikacyjnym, oraz zwiększanie ekonomicznej dostępności kolei dla dzieci i młodzieży, a także, długofalowo, pozytywne skutki społeczne i podatkowe.

Wątpliwe by projekt posłów opozycji przeszedł jednak w tej kadencji.

Projekt można znaleźć pod numerem EW-020-1320/23.

Pt., 28 Lp. 2023 0 Komentarzy
Adrian Pokrywczyński
redaktor Adrian Pokrywczyński