Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

HiT po nowemu - czyli obywatelskie inicjatywy wspierające podstawę programową przedmiotu HiT

HiT po nowemu - czyli obywatelskie inicjatywy wspierające podstawę programową przedmiotu HiT fot. canva

Podczas ostatniego posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Edukacji Przyszłości organizacje pozarządowe zaprezentowały autorskie projekty wspierające podstawę programową nowego przedmiotu pn. „Historia i Teraźniejszość”.

Zaproponowane programy przedstawiają pięć różnych inicjatyw obywatelskich, których celem jest wsparcie nauczycieli, uczniów i rodziców w kontekście tego przedmiotu. Są to: Cyfrowy HiT; Obywatelski HiT; Jak z HiTu zrobić HIT; Historia Bez Kitu; Uczę HiT z CEO. Inicjatywy te prezentują różnorodne podejście, jeżeli chodzi o materiał edukacyjny, formę oraz treść, ale wszystkie odnoszą się do podstawy programowej przedmiotu i oparte są na aktualnej wiedzy oraz standardach metodyki nauczania.

Można zapytać czy projekty te są konkurencją czy synergią? Naszym zdaniem jest to synergia, co bardzo wzmacnia nasz przekaz, ponieważ nauczyciele w tej chwili znajdują się w momencie kiedy muszą zacząć nauczać przedmiotu HiT nie mając żadnego wsparcia metodologicznego – podkreśliła Irena Wójcicka, ze Stowarzyszenia Otwarta Rzeczpospolita. - Dzięki naszym inicjatywą, które są połączone, zsieciowane, użytkownik będzie mógł w każdej chwili wejść na dowolną z naszych stron i wybrać takie materiały, które będą mu potrzebne.

Jak dodaje, impulsem organizacji pozarządowych, do zaangażowania się w przygotowanie projektów wspierających podręcznik HiT, stała się podstawa programowa, która była bardzo krótko konsultowana i recenzowana. Z przeprowadzonych ocen wynikało, że w podstawie zawarte są zmanipulowane fakty historyczne, a jej przekaz jest jednostronny.

Chcieliśmy zatem stworzyć takie wsparcie dla nauczycieli, aby przygotowali uczniów do życia w społeczeństwie demokratycznym, pluralistycznym, aby posiadali oni umiejętność odróżniania obiegowych opinii od faktów, mieli umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia – dodała Irena Wójcicka.

Jak z Hitu zrobić hit

Celem stworzonego portalu jest wsparcie nauczycieli, którzy chcą uczyć krytycznego myślenia i samodzielności intelektualnej uczniów podczas realizacji podstawy programowej przedmiotu HiT. Zamieszczone na stronie bloki tematyczne podzielone zostały na sekcje, w których znajdują się materiały multimedialne (fragmenty filmów, utworów literackich, interaktywne mapy, zdjęcia itp.) wraz ze zbiorem pytań oraz zadań dla uczniów.

Historia bez kitu

Towarzystwo Edukacji Obywatelskiej Ohistorie na swojej stronie udostępniło z kolei filmy dokumentalne na tematy, wywołujące gorące spory w debacie publicznej. Opublikowane zostaną również rozmowy z historykami i uczestnikami kluczowych wydarzeń w najnowszej historii polski, a także scenariusze lekcji oraz materiały dydaktyczne dla nauczycieli.

Uczę HiT z CEO

To kolejna propozycja, tym razem przedstawicieli Centrum Edukacji Obywatelskiej. Na podstawie wybranych 88 zagadnień podstawy programowej, przygotowano gotowe do wykorzystania zestawy scenariuszy lekcji, w których zawarte są zarówno materiały źródłowe jak i karty pracy dla uczniów oraz pomysły na przeprowadzenie dyskusji.
Zorganizowane zostaną również dla nauczycieli szkolenia wprowadzające, podczas których zaprezentowane zostaną sposoby pracy z uczniami oraz przykłady prowadzenia z nimi rozmów na kontrowersyjne i trudne tematy.

Cyfrowy HiT

Cyfrowy Hit to forma e-podręcznika, który dostarczyć ma zarówno uczniom, jak i nauczycielom całościowych narracji prezentujących różne perspektywy patrzenia na zjawiska i problemy. Przeznaczony jest zarówno do nauczania jak i samodzielnej nauki. Dostępne materiały dotyczą mi.in tematów związanych z: dojściem komunistów do władzy, przemieszczeniem ludności po II wojnie światowej, zimną wojną czy też historią gospodarczą.

Obywatelski HIT

Obywatelski HiT to z kolei strona internetowa, na której zgromadzone są materiały pochodzące z różnych źródeł. Pokrywają się one z podstawą programową HiT-u i zaprezentowane są w formie tekstów popularno-naukowych, tekstów klasycznych oraz scenariuszy lekcji i ćwiczeń. Na portalu dostępne są również linki do e-podręczników oraz filmów.

Podczas spotkania Zofia Kozłowska z Polskiego Towarzystwa Historycznego poinformowała również, że planowane jest zorganizowanie wykładów dla nauczycieli, na których podjęta zostanie próba wspólnego odnalezienia elementów, które zostały w programie HiT-u pominięte.

Wszystkie materiały dostępne są na poniższych stronach:

Pt., 2 Wrz. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Joanna Gryboś-Chechelska