5 lipca 2022 r. odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury dotyczące pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2348).
Należy przypomnieć, że Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy, który ma na celu wdrożenie do polskiego systemu prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1936 z dnia 23 października 2019 r. zmieniającej dyrektywę 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej i zakłada m.in.:
- obowiązek przeprowadzania oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, audytów, oceny bezpieczeństwa przez GDDKiA i zarządy województwa,
- wydłużenie obowiązywania certyfikatu audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego na 5 lat,
- uproszczenie regulacji dotyczących obowiązku budowy kanałów technologicznych przez zarządców dróg, co usprawni proces realizacji samorządowych inwestycji drogowych i zoptymalizuje wydatki JST.
W trakcie uzasadniania projektu przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury, Rafał Weber wskazał, że aktualny stan prawny pozwala na odstępstwa od budowy kanałów technologicznych. Samorządy korzystają z tego rozwiązania, jednakże Ministerstwo Cyfryzacji jest „zasypywane” wnioskami z ich strony. Strona samorządowa występowała do MI z wnioskami, by tę procedurę uprościć. Proponowana nowelizacja określa warunki jakie muszą spełnić inwestorzy, by nie było konieczności budowy kanału technologicznego.
Finalnie Komisja przyjęła projekt ustawy z nielicznymi poprawkami (17 głosów „za”, 0 „przeciw”, 1 „wstrzymujący się”) i rekomendowała przedstawienie go Sejmowi do uchwalenia.
Na posła sprawozdawcę wyznaczono Sławomira Skwarka.
Z treścią projektu ustawy i z procesem legislacyjnym można zapoznać się tutaj.
Z relacją z Komisji można zapoznać się tutaj.