Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Starosta straci nadzór na stacjami kontroli pojazdów?

Starosta straci nadzór na stacjami kontroli pojazdów? fotolia.pl

Do konsultacji trafił projekt zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym, projekt w dużym stopniu dąży do wdrożenia unijnych przepisów, jednak też w zdecydowany sposób uderzy w starostwa powiatowe. Jedną z najistotniejszych zmian, jakie zostały wprowadzone niniejszą nowelizacją w art. 86b ust. 1, jest przyznanie kompetencji do prowadzenia rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego. Dotychczas rejestr prowadzony był przez starostę właściwego ze względu na miejsce wykonywania  działalności objętej wpisem. Dodatkowo, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego będzie organem nadzoru nad funkcjonowaniem systemu stacji kontroli pojazdów.

Zmiany obejmą też same stacje i diagnostów

Jedną z kluczowych zmian wprowadzonych niniejszym projektem ustawy jest wskazanie, iż działalność regulowaną w postaci stacji kontroli pojazdów mogą prowadzić jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami, a spełniające wymagania określone przez niniejszą ustawę.

Została wskazana procedura uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców oraz wszystkie konsekwencje, jakie są związane z jego uzyskaniem (nadanie stacji kodu rozpoznawczego oraz wydanie zaświadczenia o dokonaniu wpisu). Zawarcie w sposób wyraźny w tym zapisie ww. elementów w sposób jednoznaczny określa, jakich działań powinien dokonać organ, żeby przedsiębiorca mógł prowadzić działalność gospodarczą w formie stacji kontroli pojazdów.

Do nowych przepisów należy również precyzyjne określenie przez ustawodawcę, zamkniętego katalogu okoliczności, w których przedsiębiorca prowadzący stację kontroli pojazdów jest zobowiązany  uzyskać nowy wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów.

Stworzony zostanie fundusz celowy – Funduszu Zapewnienia Prawidłowej Jakości Badań Technicznych Pojazdów. Jak czytamy w uzasadnieniu stworzenie ww. funduszu ma zagwarantować pełną transparentność gromadzenia  oraz wydatkowania środków. Funkcjonowanie takiego przejrzystego funduszu skutkować ma również utrzymaniem zaufania obywateli do organów administracji publicznej na należytym poziomie. Zapewnić ma także przeznaczenie danych środków na jeden konkretny cel.

Ustawa a racjonalność

To tylko cześć zmian, które znalazły się w projekcie. Całość można przeczytać na stronie rcl.gov.pl w zakładce projekty ustaw.

Po przeanalizowaniu zapisów nasuwa się podstawowa wątpliwość, Związek Powiatów Polskich od wielu lat mówił o problemach stacji kontroli pojazdów. Postulował wiele zmian zaproponowanych w przedmiotowym projekcie, jednak nikt nie widział potrzeby zmiany stanu rzeczy. Dopiero teraz gdy mamy do czynienia z dominującym trendem centralizacji zadań, wprowadza się centralny nadzór.

Czy szukanie finansowania poprzez zakładanie funduszy celowych jest optymalizacją, która ma przyczynić się do zapewnienia bezpieczeństwa, a docelowo oszczędności? Czy w duchu racjonalności ustawodawcy nie mieści się opieranie się na strukturach sprawdzonych ze stworzeniem centralnego rejestru dostępnego dla każdego mieszkańca? Te i wiele innych pytań ZPP zgłosi w odbywających się właśnie konsultacjach. 

Czw., 6 Prn. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk