Do konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia w sprawie trybu przygotowania informacji o sytuacji osób starszych. Stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego, uregulowanego w art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych. Ustawa określa podmioty prowadzące monitorowanie sytuacji osób starszych, zakres monitorowania oraz przedmiot informacji o osobach starszych, którą Rada Ministrów zobowiązana jest corocznie, do dnia 31. października przedstawić Sejmowi i Senatowi RP.
Monitorowanie sytuacji osób starszych jest prowadzone przez organy administracji publicznej, państwowe jednostki organizacyjne oraz inne organizacje zaangażowane w kształtowanie sytuacji osób starszych w Polsce. Warto zaznaczyć, że zgodnie z definicją ustawową osoba starsza to osoba, która ukończyła 60. rok życia.
Projektowane rozporządzenie ma na celu określenie trybu przygotowania informacji o sytuacji osób starszych. Przez określenie w rozporządzeniu terminu, w którym Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego występuje do podmiotów monitorujących w celu pozyskania niezbędnych informacji i danych, zabezpieczone zostanie sprawne przygotowanie informacji o sytuacji osób starszych. Zgodnie z § 2 ust. 1 projektu rozporządzenia, Minister najpóźniej do dnia 15 sierpnia danego roku kalendarzowego występuje do podmiotów monitorujących o przekazanie niezbędnych materiałów określając ich rodzaj i zakres, okres którego dotyczą oraz termin i formę przekazania odpowiedzi. Termin na przekazanie informacji zwrotnej dla ministra nie będzie krótszy niż 21 dni.
Przedmiotem informacji o sytuacji osób starszych jest w szczególności:
- sytuacja demograficzna społeczeństwa i struktura demograficzna według wieku populacji osób starszych, prognozy na kolejne lata oraz implikacje zmian demograficznych dla polityki państwa;
- sytuacja dochodowa, warunki bytu, w tym warunki mieszkaniowe;
- aktywność zawodowa;
- sytuacja rodzinna i struktura gospodarstw domowych;
- stan zdrowia i jego uwarunkowania oraz jakość życia związana ze zdrowiem, w tym dostępność do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
- dostępność i poziom usług socjalnych, w tym opiekuńczych;
- sytuacja osób niepełnosprawnych i ich opiekunów;
- aktywność społeczna i obywatelska;
- aktywność edukacyjna i kulturalna;
- aktywność sportowa i rekreacyjna;
- równe traktowanie i przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na wiek;
- ocena realizacji polityki senioralnej, w tym wniosków i rekomendacji sformułowanych w poprzedniej informacji;
- wnioski i rekomendacje dotyczące przyszłych zadań i inicjatyw, które należy podjąć w celu kształtowania warunków godnego i zdrowego starzenia się.
Przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, co umożliwi sprawne przygotowanie informacji o sytuacji osób starszych. Odejście od 14-dniowego vacatio legis spowodowane jest koniecznością przedstawienia informacji o osobach starszych przez Radę Ministrów w ustawowym terminie.