Rząd przygotował zmiany w funkcjonowaniu urzędów stanu cywilnego (projekt ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, druk 2620), określone przez niektórych urzędników mianem rewolucyjnych. Projekt wpłynął do Sejmu w lipcu i w trakcie pierwszego czytania na posiedzeniu plenarnym skierowano go do komisji spraw wewnętrznych z zaleceniem zasięgnięcia opinii komisji ds. administracji i komisji ds. samorządu. Utworzona podkomisja zajęła się ustawą na posiedzeniu 26 sierpnia.
Projekt opiniowany był wcześniej przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego na czerwcowym posiedzeniu. Został uznany za uzgodniony ze stroną samorządową, jednak pod warunkiem. Było nim zamieszczanie w ocenie skutków regulacji (osr) zapisu, iż przepisy ustawy przyniosą skutki finansowe dla JST. Związane one będą z wdrożeniem nowego systemu teleinformatycznego, zwłaszcza w początkowym okresie. W punkcie 12 osr miał znaleźć się zapis dotyczący monitorowania tych skutków we współpracy ze stroną samorządową. Po analizie danych za dwa lata MSW miałby wystąpić do resortu finansów z wnioskiem o odpowiednie modyfikacje kwot dotacji na to zadanie zlecone, by zrekompensować gminom ewentualne ubytki w dochodach. Strona rządowa przystała na takie uzgodnienie. Jednak na etapie opiniowania projektu w ramach Stałego Komitetu Rady Ministrów wycofała się z tego.
Gdy projekt trafił do Sejmu, Związek Powiatów Polskich przyjął i skierował do stanowisko, w którym zawarł oczekiwanie wprowadzenia w trakcie procedowania projektu poprawki uwzgledniającej treść uzgodnień ze stroną samorządową. Na posiedzeniu podkomisji w dniu 26 sierpnia przedstawiciel ZPP, nawiązując do stanowiska Związku, zwrócił się do wiceministra spraw wewnętrznych z pytaniem, czy obecne brzmienie art. 144, przewidującego analizę skutków wdrożenia nowych przepisów, zawiera także to, o które występowała strona samorządowa. Wiceminister Piotr Stachańczyk odpowiedział na pytanie twierdząco, podkreślając, że wspomniany artykuł mówi o analizie każdego z aspektów funkcjonowania nowej regulacji.