Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kontrola podmiotów prowadzących bazy danych w zakresie ochrony zdrowia - do poprawki

Na posiedzeniu Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego w dniu 5 lipca br. jedynym kontrowersyjnym projektem okazał się projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania kontroli podmiotów prowadzących bazy danych w zakresie ochrony zdrowia.

Znaczącą grupę podmiotów kontrolowanych są przedsiębiorcy – w takim jednak wypadku obowiązują przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej. Pierwszy przepis w tym rozdziale przesądza jednoznacznie, że kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorców przeprowadzana jest na zasadach określonych w niniejszej ustawie, chyba że zasady i tryb kontroli wynikają z bezpośrednio stosowanych przepisów powszechnie obowiązującego prawa wspólnotowego albo z ratyfikowanych umów międzynarodowych. W odniesieniu do przedmiotowego rozporządzenia zaistniała natomiast próba zmodyfikowania zasad ustawowych poprzez przepisy rozporządzenia, np. zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli mogłoby być dostarczane nie na 7 dni przed kontrolą, ale na dzień przed. W takiej sytuacji projekt nie mógł zostać pozytywnie oceniony przez zespół Komisji Wspólnej – odstąpiono od jego opiniowania do czasu przeanalizowania przez projektodawców zgłoszonych wątpliwości.

Pozostałe projekty z pakietu związanego z systemami informacji w ochronie zdrowia zostały pozytywnie zaopiniowane. Były to:

  1. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie klasyfikacji danych i systemu kodów w Systemie Informacji Medycznej;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie Systemu Rejestru Usług Medycznych Narodowego Funduszu Zdrowia;
  3. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie Systemu Statystyki w Ochronie Zdrowia;
  4. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie Systemu Monitorowania Zagrożeń;
  5. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie Systemu Monitorowania Kosztów Leczenia i Sytuacji Finansowo-Ekonomicznej Podmiotów Leczniczych.

Dwa kolejne projekty – przewidziane pierwotnie do rozpatrzenia na posiedzeniu – zostały zdjęte z porządku obrad w związku z niezakończonymi pracami redakcyjnymi. Uzgodniono, że projekty te zostaną skierowane do zaopiniowania w trybie obiegowym. Tryb taki jest niezbędny ze względu na uwarunkowania czasowe – Minister Zdrowia zobowiązał się do opracowania projektów do końca czerwca – już zatem wystąpiło opóźnienie. Przedmiotowe projekty to:

  1. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wymagań dla Systemu Informacji Medycznej;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie Systemu Wspomagania Ratownictwa Medycznego.

Do trybu obiegowego zostaną skierowane również dwa rozporządzenia przedłożone przez Główny Inspektorat Farmaceutyczny:

  1. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie opisu systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony jest Rejestr Zezwoleń na Prowadzenie Hurtowni Farmaceutycznej;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie opisu systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony jest Krajowy Rejestr Zezwoleń na Prowadzenie Aptek Ogólnodostępnych, Punktów Aptecznych oraz Rejestr Udzielonych Zgód na Prowadzenie Aptek Szpitalnych i Zakładowych.

W przypadku tych rozporządzeń została wydana opinia wstępnie pozytywna, jednakże wobec dostarczenia ich w ostatniej chwili zebrani uznali, że należy jeszcze stworzyć możliwość do zgłoszenia ewentualnych uwag.

Czystą formalnością było ostateczne (wiążące dla Komisji Wspólnej) zaopiniowanie projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach. W tym bowiem przypadku wszystkie wątpliwości zostały rozstrzygnięte w toku długich prac na szczeblu roboczym.

Czw., 5 Lp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski