Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Samorządy same sobie winne

Zgodnie z przyjętą od początku tego roku praktyką pracy, w każdym miesiącu na swoim posiedzeniu plenarnym Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego prowadzi debatę nad kierunkami zmian w jednym z obszarów szczególnie związanym z funkcjonowaniem gmin, powiatów, czy województw. Tematem zaplanowanym na marzec była edukacja, zatem posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej było poświęcone przygotowaniu do dyskusji. Niestety – prezentacja przygotowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej była mocno rozczarowująca. Jej wydźwięk można było zamknąć w jednym zdaniu: Subwencja oświatowa rośnie, zatem wszystkie problemy z organizacją systemu edukacji jest winą nieumiejętnego zarządzania przez jednostki samorządu terytorialnego, a Karty Nauczyciela tknąć nie pozwolimy.

Nie może zatem dziwić to, że stanowisko resortu spotkało się ze zdecydowanym sprzeciwem zebranych przedstawicieli strony samorządowej, która to – pozostawiając sobie prawo do proponowania dalszych zmian – za rzeczy wymagające natychmiastowej zmiany uznała pakiet czterech rozwiązań:

  • zniesienie dodatku wiejskiego
  • zniesienie nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego
  • rezygnacja z wymogu wyrównania pensji do tzw. „średnich" wynagrodzeń,
  • finansowanie urlopu dla poratowania zdrowia ze środków ZUS.

Pakiet ten został ochrzczony mianem „czteropaku" – można jednak mieć poważne wątpliwości czy przy obecnej postawie resortu edukacji znajdzie on swój legislacyjny finał.

Poszczególne projekty przewidziane do omówienia w porządku obrad nie wzbudziły już takich emocji i zostały pozytywnie zaopiniowane. Były to:

  1. projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniający rozporządzenie w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników, przy czym zastrzeżono że elektroniczna wersja podręczników (przewidziana w projekcie jako obligatoryjna) nie powinna się sprowadzać do prostego przedstawienia treści w formacie PDF oraz wskazano na konieczność przeprowadzenia przed wprowadzeniem nowych programów nauczania oraz nowych podręczników szerokiej akcji informacyjnej skierowanej do organów prowadzących szkoły i do dyrektorów szkół;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie przypadków, w jakich do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat oraz przypadków, w jakich osoba, która ukończyła gimnazjum, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy przy czym zasugerowano zasadność zawężenia przesłanek kierowania osoby na kursy kwalifikacyjne, jako że użyte pojęcie sytuacji życiowej i zdrowotnej wydaje się zbyt szerokie;
  3. projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie procedury weryfikacji dostępu do bazy danych SIO.

W ramach spraw różnych ustalono, że problematyka zmniejszenia przez MEN dotacji dla szkół niepublicznych w lipcu i sierpniu o kwotę odpowiadającą liczbie absolwentów, którzy w czerwcu ukończyli szkołę będzie przedmiotem ponownego rozważenia przez resort.

Śr., 28 Mrz. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski