Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wykorzystanie podmiotów leczniczych na potrzeby obronne – nadchodzi nowelizacja rozporządzenia

Wykorzystanie podmiotów leczniczych na potrzeby obronne – nadchodzi nowelizacja rozporządzenia fotolia.pl

Z dużym prawdopodobieństwem należy stwierdzić, że zmieni się rozporządzenie w sprawie przygotowania i wykorzystania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa. Projekt nowelizacji dostał zielone światło od samorządów w ramach prac Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu.

Zmiana rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 października 2023 r. w sprawie przygotowania i wykorzystania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa (Dz. U. poz. 2482) wyniknęła z potrzeby uwzględnienia Agencji Wywiadu w przepisach dotyczących planowania zadań w zakresie udzielania świadczeń szpitalnych na potrzeby służb mundurowych oraz doprecyzowania sposobu nakładania przez właściwe organy zadań realizowanych przez podmioty lecznicze na potrzeby obronne państwa.

Wobec powyższego, przede wszystkim w brzmieniach zmienianych przepisów uwzględniono Szefa Agencji Wywiadu w zakresie takim, w jakim w obecnych przepisach uczestniczy Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

W projekcie modyfikuje się sposób nakładania zadań w odniesieniu do niektórych podmiotów leczniczych poprzez zmianę w § 6 w ust. 6. Zgodnie z projektem:

  1. pkt 1 otrzymuje brzmienie: „1) decyzji administracyjnej – w odniesieniu do zadań nakładanych na podmioty lecznicze inne niż określone w pkt 3;”,
  2. pkt 3 otrzymuje brzmienie: „3) zarządzenia lub polecenia właściwego organu – w odniesieniu do zadań nakładanych przez właściwy organ na podmioty lecznicze będące jednostkami organizacyjnie podległymi temu organowi;”.

Oznacza to, że forma zarządzenia lub polecenia właściwego organu będzie stosowana w przypadku nakładania zadań na podmioty lecznicze wyłącznie będące jednostkami organizacyjnie podległymi temu organowi. W pozostałych przypadkach podmiotów leczniczych będzie to zawsze decyzja administracyjna. Obejmie to m.in. szpitale w formie spółki kapitałowej prowadzonych lub utworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, niezależnie od wartości nominalnej udziałów albo akcji.

Uszczegółowiono kwestię przekazywania informacji w ramach realizacji zadań określanych w planie realizacji zadań na potrzeby obronne państwa. Zgodnie z dodawanym ust. 8 do paragrafu siódmego: w opracowywanych przez wojewodę instrukcjach dotyczących sporządzania planów ustali się zakres i sposób przekazywania informacji o zadaniach realizowanych na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego do organów tych jednostek przez podmioty lecznicze lub organy uczestniczące w opracowywaniu, uzgadnianiu i zatwierdzaniu planów.

Projekt rozporządzenia przewiduje też doprecyzowanie roli starosty i współpracy między jst. Zgodnie z dodawanym do § 10 rozporządzenia ust. 7a, w ramach uzgodnień z wojewodą dotyczących liczby, wielkości i lokalizacji zespołów zastępczych miejsc szpitalnych na terenie województwa, starosta w uzgodnieniu z właściwym miejscowo wójtem, burmistrzem, prezydentem miasta, przedstawia wojewodzie informację na temat liczby, wielkości i lokalizacji zespołów zastępczych miejsc szpitalnych możliwych do zorganizowania na terenie powiatu. Natomiast według potencjalnie nowego brzmienia ust.8 pkt 2 tego samego paragrafu wskazany przez wojewodę organ jednostki samorządu terytorialnego właściwy ze względu na lokalizację zespołów zastępczych miejsc szpitalnych wyznaczy podmiot leczniczy właściwy w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych w zespole zastępczych miejsc szpitalnych, we współpracy z innymi organami jednostek samorządu terytorialnego (bez dotychczasowego wymogu by były to organy jst właściwe dla lokalizacji tego zespołu, co poszerza możliwość współpracy między jednostkami).

Przepisy przejściowe przewiduje, że decyzje, zarządzenia, polecenia, dokumenty planistyczne i instrukcje sporządzone, uzgodnione lub wydane na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów, zachowują ważność do czasu ich zmiany albo uzupełnienia zgodnie z projektowanymi przepisami, jednak nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 2025 r. Podobnie decyzje administracyjne, zarządzenia i polecenia, dotyczące nakładania zadań na podmioty lecznicze, wydane przed dniem wejścia w życie projektowanego rozporządzenia, będą obowiązywać do dnia wydania nowych decyzji, zarządzeń i poleceń zgodnie ze zmienionymi przepisami, jednak nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 2025 r.

W przypadku gdy liczba, wielkość i lokalizacja zespołów zastępczych miejsc szpitalnych na terenie województwa została już określona przez wojewodę w uzgodnieniu z właściwym miejscowo starostą przed dnia wejścia w życie projektowanego rozporządzenia, to nie będzie wymogu (do czasu podjęcia zmiany planów w tym obszarze) ponownego określania tych danych w oparciu o nową regulację zobowiązującą starostę do uzgodnienia możliwości powiatu w powyższym zakresie z właściwym miejscowo wójtem, burmistrzem, prezydentem miasta.

Rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.22 lipca projekt rozporządzenia otrzymał pozytywną opinię Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

W załączeniu do artykułu zamieszczamy zaopiniowany przez Zespół projekt rozporządzenia nowelizującego wraz z uzasadnieniem.

 

Pt., 26 Lp. 2024 0 Komentarzy
Adrian Pokrywczyński
redaktor Adrian Pokrywczyński