Nie milkną echa wyroku Trybunału Konstytucyjnego, w którym zakwestionował definicję legalną budowli zawartej w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
O sprawie pisaliśmy w artykule „Czeka nas rewolucja w podatku od nieruchomości. TK wymusza zmianę definicji budowli". Wobec takiego brzmienia wyroku temat pojawił się w czasie ostatnich obrad plenarnych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
W nawiązaniu do dyskusji, do organizacji znajdujących się w składzie Komisji pisemne stanowisko przekazał wiceminister finansów Artur Soboń. Jak poinformował w swoim wystąpieniu, „trwają prace analityczne” dotyczące zmiany definicji budowli. Podkreślił ponadto, że w interpretacji Ministerstwa Finansów wyrok Trybunału dotyczy definicji legalnej budowli zawartej w art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a nie budowli jako samego przedmiotu opodatkowania podatkiem od nieruchomości (art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy.), a w związku z tym, obiekty budowlane kwalifikowane w podatku od nieruchomości jako budowle związane z działalnością gospodarczą powinny cały czas podlegać opodatkowaniu.
Pismo, skierowane na ręce współprzewodniczącego Komisji ze strony samorządowej - Grzegorza Cichego, przytaczamy poniżej w całości oraz załączamy w formacie pdf do niniejszego artykułu:
„Szanowny Panie Przewodniczący,
w związku z przesłanymi w dniu 31 lipca 2023 r. ustaleniami z posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, które miało miejsce w dniu 26 lipca 2023 r., podczas którego rozpatrywany był w pkt 1d) wniosek strony samorządowej dotyczący Informacji Ministerstwa Finansów na temat dostosowania definicji budowli z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych do wyroku Trybunału Konstytucyjnego (…), uprzejmie informuję, że trwają prace analityczne w celu zmiany definicji budowli na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości.
Projekt zmian zostanie przekazany do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej.
Odnosząc się do kwestii sytuacji finansowej samorządów w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 lipca 2023 r. sygn. akt SK14/21, poruszonej przez wiceprezesa Unii Miasteczek Polskich w pkt 1d) posiedzenia KWRiST w dniu 26 lipca 2023 r. zacytować należy treść uzasadnienia wyroku TK dotyczącą wpływu tego orzeczenia na dotychczasowe opodatkowanie budowli - „do czasu nowelizacji (…), przepis ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, będący przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia, może być nadal stosowany, a wydane na jego podstawie decyzje w sprawach indywidualnych pozostają w mocy.”. Trybunał wprost wskazuje, że przepis do momentu utraty mocy prawnej będzie obowiązywał i gminne organy podatkowe są zobligowane do jego stosowania. Ponadto wyrok Trybunału dotyczy definicji legalnej budowli zawartej w art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: „u.p.o.l.”), a nie budowli jako przedmiotu opodatkowania podatkiem od nieruchomości (art. 2 ust. 1 pkt 3 u.p.o.l.), w związku z tym obiekty budowlane kwalifikowane w podatku od nieruchomości jako budowle związane z działalnością gospodarczą podlegają cały czas opodatkowaniu.
W związku z powyższym odnosząc się do stwierdzenia wiceprezesa Unii Miasteczek Polskich o sytuacji finansowej samorządów w chwili obecnej trudno jest oszacować skalę i skutki ewentualnych wznowień postępowań przed sądami administracyjnymi oraz postępowań podatkowych w związku z ww. wyrokiem.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
Artur Soboń
Sekretarz Stanu"