15 czerwca br. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.
Zespół pozytywnie zaopiniował następujące akty prawne:
- projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych;
- projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli;
- projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
- projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Ponieważ projekt dotyczy m.in. ograniczenia podstaw zwolnienia z dodatkowego języka obcego nowożytnego poprzez wyłączenie z katalogu dokumentów umożliwiających zwolnienie opinii o potrzebie indywidualnego nauczania przedstawicielka ZPP dopytała ile było przypadków, że w takim orzeczeniu wskazywano także na konieczność przedmiotowego zwolnienia. Jak odpowiedziała Pani Dyrektor Małgorzata Szybalska, w ocenie MEiN nie było takich przypadków, bo opinia o potrzebie indywidualnego nauczania jest wydawana na krócej niż etap edukacyjny.
W sprawach różnych tematem zgłoszonym przez Związek Powiatów Polskich był wniosek o przedstawienie informacji z wdrożenia pilotażu Specjalistycznych Centrów Wspierania Edukacji Włączającej. Na wstępie dyrektor Jan Kosiński-Gortych z MEiN zauważył, że pilotaż ma zakończyć się do września, więc ostateczny raport dopiero powstanie. Póki co MEiN jest w posiadaniu raportów cząstkowych, które chętnie przekaże stronie samorządowej. Jak podkreślił Pan Dyrektor planowany jest dalszy rozwój SCWEW i powstanie kolejnych centrów w ramach środków z nowej perspektywy finansowej (FERS). Ministerstwo Edukacji i Nauki jest zadowolone z przebiegu dotychczasowego pilotażu, gdyż na pozytywny jego odbiór wskazują także wyniki badań, zawarte w raportach cząstkowych i głosy środowiska. Powiaty które wzięły udział w pilotażu są zainteresowane dalszym prowadzeniem SCWEW nawet po zakończeniu dodatkowego finansowania. W ocenie MEiN jest to najlepsza rekomendacja na skuteczność działania tych podmiotów i ich pozytywny odbiór społeczny.
Minister Marzena Machałek zadeklarowała, że odbędzie się spotkanie informacyjne, w którym będą mogły wziąć udział zainteresowane osoby, odnoście przebiegu dotychczasowego pilotażu, tak aby osoby zaangażowane lokalnie w tworzenie dotychczasowych centrów mogły podzielić się swoimi doświadczeniami. Dodatkowo ustalono, że końcem roku raport końcowy z pilotażu SCWEW zostanie przedstawiony na Zespole Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST. Nabór podmiotów zainteresowanych tworzeniem SCWEW w nowej perspektywie ma zostać ogłoszony w II połowie 2024 r.
W ramach spraw różnych przedstawicielka ZPP dopytywała jeszcze o losy nowelizacji Prawa oświatowego dotyczącej branżowych centrów umiejętności. Minister Marzena Machałek odpowiedziała, że w najbliższych dniach projekt ma zostać rozpatrzony przez Komitet Stały Rady Ministrów.