Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ograniczony katalog podstaw zwolnienia z drugiego języka obcego - projekt rozporządzenia

Ograniczony katalog podstaw zwolnienia z drugiego języka obcego - projekt rozporządzenia fotolia.pl

Do zaopiniowania w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego przekazano projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.

Zmiana rozporządzenia, jak wskazuje projektodawca wynika z potrzeby uwzględnienia zmiany wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla szkół publicznych (Dz. U. poz. 639, z późn. zm.), polegającej na dodaniu możliwości nauczania języka łacińskiego zamiast drugiego języka obcego nowożytnego począwszy od roku szkolnego 2023/2024 w:

  1. klasie VII szkoły podstawowej, a w latach następnych w kolejnych klasach tej szkoły;
  2. klasie I liceum ogólnokształcącego i technikum, a w latach następnych w kolejnych klasach tych szkół.

Projekt rozporządzenia przewiduje dodatkowo zmiany polegające na:

  1. wyłączeniu możliwości zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, które dotychczas – obok opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – stanowiło podstawę do tego zwolnienia (§ 6 rozporządzenia). W związku z tym, że podstawą do wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania jest stan zdrowia ucznia, nie zaś jego problemy w opanowaniu drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego, oraz wydawaniem tego orzeczenia na okres krótszy niż etap edukacyjny – projektodawcy zdecydowali o uniemożliwieniu zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania. Wskazano jednak, że uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania będzie zwolniony z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego, o ile będzie miał wydaną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której będzie wynikała potrzeba zwolnienia ucznia z nauki tych języków. Takie rozwiązanie będzie dotyczyło ucznia z wadą słuchu oraz ucznia z głęboką dysleksją rozwojową, ponieważ ci uczniowie w świetle przepisów oświatowych nie są uczniami z niepełnosprawnością, zatem nie są dla nich wydawane orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Natomiast w przypadku ucznia z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, który posiada jednocześnie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego nastąpi na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, z którego będzie wynikała potrzeba zwolnienia z nauki tych języków.
  2. uzupełnieniu przepisu dotyczącego przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego o język łaciński (§ 15 rozporządzenia).

Z pełną treścią projektu rozporządzenia można zapoznać się tutaj 

Pt., 9 Czrw. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka