15 listopada br. do konsultacji publicznych trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw (UD18).
Wśród proponowanych rozwiązań, nowelizacja zakłada m.in.:
- możliwość zawierania przez wojewodę z organizatorem transportu publicznego, zarówno rocznych, jak też wieloletnich umów o dopłatę. Umowa ma być zawierana na czas oznaczony, jednak nie dłuższy niż 10 lat;
- utrzymanie stawki dopłaty do jednego wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej na obecnym poziomie, tj. w wysokości nie wyższej niż 3 zł. Warto przypomnieć, że podczas wrześniowego posiedzenia sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej dot. wykluczenia komunikacyjnego Ministerstwo Infrastruktury informowało o tym, że prace legislacyjne nad podniesieniem dopłat nie są prowadzone. Pisaliśmy o tym tutaj;
- utworzenie 5% rezerwy w ramach środków przewidzianych na danych rok budżetowy, która pozostanie w dyspozycji MI jako dysponenta Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Utrzymane mają zostać obecne zasady funkcjonowania systemu zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym, a także możliwości ubiegania się o rekompensatę z tytułu honorowania ulg ustawowych za przejazd przez przewoźników niebędących operatorami publicznego transportu zbiorowego.
Konsultacje publiczne mają potrwać 30 dni.
Z treścią projektu można zapoznać się na stronie legislacja.rcl.gov.pl