Do zaopiniowania w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego resort edukacji przekazał kolejną nowelizację zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej na 2022 r.
Zmiana rozporządzenia jest konsekwencją zmian wprowadzonych przez ustawę o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (ustawa uchwalona przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 23 czerwca 2022 r. i przekazana do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej - www.senat.gov.pl/prace/proces-legislacyjny-w-senacie/) tj. zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej w związku z podwyższeniem, od 1 września 2022 r., wynagrodzenia dla nauczycieli początkujących.
W związku z podwyższeniem wynagrodzeń nauczycieli początkujących konieczne stało się określenie zasad dokonania podziału kwoty przewidzianej w art. 23 ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela, tj. kwoty 251 200 tys. zł, o którą została zwiększona kwota części oświatowej subwencji ogólnej, i która zostanie podzielona po jej pomniejszeniu o 0,5% środków na rezerwę subwencji, zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt rozporządzenia przewiduje, że:
- podział zwiększonej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej w zakresie środków przewidzianych na podwyżkę wynagrodzeń nauczycieli początkujących, od 1 września 2022 r., będzie odbywał się proporcjonalnie do trzeciej dodatkowej przeliczeniowej liczby uczniów w danej jednostce samorządu terytorialnego;
- z podziału zwiększonej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej wyłączono wagę P73 w zakresie świadczenia na start dla nauczycieli stażystów. Środki na ten cel zostały już naliczone i nie wymagają zwiększenia w wyniku wzrostu wynagrodzenia nauczycieli.
Projekt będzie przedmiotem obrad lipcowego Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST i dostępny jest tutaj.