Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Piecza zastępcza spędza sen z powiek

Motywem przewodnim listopadowego posiedzenia Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej Komisji Wspólnej było wspieranie rodziny i system pieczy zastępczej. Wszyscy samorządowcy wiedzą, że wchodząca w życie z nowym rokiem ustawa generuje znaczące skutki dla budżetów poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego (jak wskazuje symulacja wykonana przez Związek Powiatów Polskich – 711 mln w skali całego sektora samorządowego) nie gwarantując jednocześnie lepszej jakości wspierania rodziny. Próbie rozwiązania tego problemu poświęcona została dyskusja z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Przedstawiciele Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej poinformowali, że różnice w ocenie skutków finansowych wynikają prawdopodobnie z wliczania zadań fakultatywnych, ale… wystąpili do Ministra Finansów o zwiększenie w przyszłym roku rezerwy przeznaczonej na skutki wdrażania ustawy z 62,5 mln zł na 300 mln zł. Decyzja ta jest o tyle uzasadniona, że Prezydent Poznania jako Prezes ZMP podjął decyzję o realizowaniu zadań przewidzianych ustawą w takim wymiarze w jakim wraz z nowymi zadaniami otrzyma środki finansowe. Uwzględniając fakt, że w chwili obecnej nie uzyskał żadnych środków, stanowisko takie będzie znaczyło że zadania nie będą realizowane. Ostatecznie wobec szczegółowości problemów postanowiono zorganizować spotkanie robocze w dniu 23 listopada b.r.

Równie wiele kontrowersji wzbudził akt wykonawczy do ustawy – rozporządzenie w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej. Przedłożony projekt rozporządzenia zaostrza bowiem standardy dotyczące liczby osób w placówkach oraz kadry nie przewidując (tradycyjnie) żadnych środków finansowych.

Nie udało się uniknąć zdjęcia z porządku obrad kilku projektów. Najbardziej rażąca była konieczność ponownego odłożenia projektów związanych z leczeniem psychiatrycznym – jako że przez kolejny miesiąc Instytut Psychiatrii nie raczył dać odpowiedzi. W ten sposób:

  • projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie zajęć rehabilitacyjnych w szpitalach psychiatrycznych;
  • projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowego sposobu postępowania w sprawach przyjęcia oraz wypisania ze szpitala psychiatrycznego wrócą pod obrady Zespołu w grudniu. Oby ostatni raz.

Trzy projekty musiały zostać natomiast zdjęte ze względu na niezakończoną procedurę uzgodnień międzyresortowych:

  1. projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
  2. projekt Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowego zakresu oraz warunków ustalania wysokości świadczenia w przypadku zdarzenia medycznego;
  3. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie zryczałtowanej wysokości kosztów w postępowaniu przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.

Dwa projekty zostały zaopiniowane pozytywnie – ze skutkiem wiążącym dla całej Komisji – po uwzględnieniu uwag wniesionych przez Związek Powiatów Polskich. Były to:

  • projekt rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa w sprawie określenia wzoru kwestionariusza samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przeznaczonego do przekształcenia w spółkę kapitałową oraz wykazu dokumentów niezbędnych do sporządzenia aktu przekształcenia;
  • projekt rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa w sprawie określenia ramowego wzoru aktu przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową.

Pozytywną opinię otrzymały również:

  1. projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniający rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych,
  2. projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zakresu informacji dotyczących gospodarki środkami Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, przekazywanych przez marszałków województw dysponentowi Funduszu oraz terminów ich przekazywania, 
  3. projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne, przy czym w zarówno w odniesieniu do tego, jak i wymienionego wcześniej projektu postanowiono, iż przed posiedzeniem plenarnym Komisji Wspólnej przesłana zostanie wersja uwzględniająca uwagi strony samorządowej – celem weryfikacji;
  4. projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu postępowania, sposobu ustalania dochodu oraz wzorów wniosku, zaświadczeń i oświadczeń o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
  5. projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie sprawozdań z realizacji zadań przewidzianych w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
  6. projekt Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie mieszkań chronionych – z zastrzeżeniem dokonania odpowiednich zmian w uzasadnieniu;
  7. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego;
  8. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami.
Niedz., 27 Lst. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski