Ministerstwo Infrastruktury przesłało do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego propozycję podziału środków rezerwy subwencji ogólnej przeznaczonej na współfinansowanie określonych kategorii wydatków drogowych w 2012 roku. Kryteria te nie uległy istotniejszym zmianom w stosunku do roku bieżącego.
W przypadku środków przeznaczonych na inwestycje na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu preferowane będą zadania spełniające dwa warunki:
- zadanie obejmuje budowę lub przebudowę obiektów inżynierskich, którym nadane zostały jednolite numery inwentarzowe (JNI), przy czym na planowaną inwestycję wydana już została decyzja o pozwoleniu na budowę;
- zadanie obejmuję budowę lub przebudowę ciągów drogowych, przebiegających przez obszar co najmniej dwóch jednostek samorządowych (powiatów, województw), dla realizacji których zawarte zostało porozumienie o jednoczesnej ich realizacji z udziałem środków rezerwy subwencji ogólnej oraz zastosowaniu takich samych parametrów technicznych (klas) wynikających z przepisów techniczno-budowlanych.
W przypadku środków przeznaczonych na remont, utrzymanie, ochronę i zarządzanie drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu preferowane będą projekty dotyczące remontów dróg lub obiektów inżynierskich na drogach krajowych i wojewódzkich w miastach na prawach powiatu.
W obu kategoriach dodatkowe warunki są identyczne:
- w zadaniu uwzględniony jest znaczący udział środków własnych zarządcy drogi, w wysokości nie niższej niż kwota wnioskowanego dofinansowania;
- przyznane w 2011 roku dofinansowanie z rezerwy oraz deklarowany udział własny w kosztach dofinansowanej inwestycji (nie niższy niż kwota dofinansowania otrzymana z rezerwy) zostały w pełni wykorzystane;
- ze względu na niewielką ilość środków rezerwy – możliwość złożenia przez daną jednostkę tylko jednego wniosku w danej kategorii.
Podobnie jak w roku bieżącym i poprzednim środki rezerwy zostaną również przeznaczone na utrzymanie rzecznych przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2000 pojazdów na dobę – w praktyce przepraw promowych w Świnoujściu.